پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
۰
دوشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۸:۴۴

تولید پانسمان نانویی برای ترمیم زخم +عکس

محققان ایرانی با فناوری نانو موفق به ساخت پانسمان یا داربست های نانو فیبری شدند که برای ترمیم بافت و زخم کاربرد دارد.
تولید پانسمان نانویی برای ترمیم زخم +عکس
توليد ايرانی:سجاد محمدی، مجری طرح ساخت « داربست های نانو فیبری ترمیم بافت و زخم»  اظهار داشت: مفهوم مراقبت از زخم به طور قابل توجهی از رویکرد سنتی به مراقبت از زخم پیشرفته تبدیل شده است. در حال حاضر چندین درمان پیشرفته نظیر پوست حاصل از مهندسی زیستی (جایگزین پوست) پانسمان های آلژینات نقره و سوپرجاذب ها در بازار در دسترس هستند این درمان ها برای صدمات مختلف اعم از زخم های بستر یا جراحات سوختگی عمیق استفاده می شوند.
این محقق خاطرنشان کرد: استفاده از محصولات مراقبت از زخم به کاهش قطع عضو و معلولیت دائمی کمک کرده است. بر اساس یک گزارش سالیانه ۱۸۰ هزار نفر در کشور دچار سوختگی می شوند که حدود ۳۰ هزار نفر در بیمارستان سوختگی بستری می شوند و از این تعداد ۳ هزار نفر جان خود را از دست می دهند.
محمدی افزود: از طرف دیگر بیشتر تولیدات در ایران به صورت کرم و حلال های سوختگی هستند به همین منظور تولید یک بانداژ مناسب که توانایی ترمیم بافت های آسیب دیده را داشته باشد نیاز است.
وی با بیان اینکه به  همین دلیل در صدد آمدیم تا با فناوری نانو داربست یا پانسمان هایی برای ترمیم زخم طراحی کنیم، عنوان کرد: در این طرح داربست نانوفیبری ترمیم بافت و زخم تولید شد تا با استفاده از آلژینات اصلاح شده برای الکتروریسی، توانایی رهایش کنترل شده پروتئین را در مدت زمان زیاد داشته باشد و ساختار شیمیایی آن خواص داربست را بهبود ببخشد.
محمدی با اشاره به مزایای طرح گفت: زیست سازگاری بانداژ طراحی شده، قیمت پایین، تخریب پذیری، رهایش کنترل شده پروتئین از جمله مزیت های این طرح به شمار می روند.
وی با بیان اینکه در این بانداژ از پلیمرهای مورد تایید سازمان غذا و دارو استفاده شده است گفت: در این طرح برای ساخت داربست الکتروریسی از آلژینات به عنوان یک پلیمر طبیعی که از جلبک قهوه ای دریا استخراج می شود، استفاده شد.
وی با بیان اینکه بازار جهانی پانسمان های زخم به دو قسمت پانسمان های زخم سنتی و پیشرفته تقسیم می شود، گفت: در سال ۲۰۱۶ بخش پانسمان های پیشرفته بزرگترین سهم بازار را دارند که زخم های جراحی، زخم پای دیابتی، زخم های بستر، زخم های وریدی و سوختگی از جمله زخم هایی هستند که از زخم پوش های پیشرفته می توانند استفاده کنند.
وی با بیان اینکه ۹۰ درصد پانسمان های پیشرفته در ایران وارداتی هستند، گفت: ارزش دلاری پانسمان های پیشرفته و روند واردات این محصول در سال ۹۴ به ارزش ۵.۳ میلیون دلار معادل ۱۸۸.۷ میلیارد ریال بوده است.
وی با بیان اینکه این طرح در یک شرکتی که در حال دانش بنیان شدن است طراحی شده است، گفت: امیدواریم این طرح با سرمایه گذاری به تولید انبوه برسد.
 
کد مطلب: 1030
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *