جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
۰
دوشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۱۸

حمایت از تولید ایرانی در مدارس

برخی مسوولان معتقدند برای بهبود شرایط تولید در کشور باید آموزش را از مدارس آغاز کنیم، که البته این امر بدون توسعه علم امکان‌پذیر نخواهد بود.
حمایت از تولید ایرانی در مدارس
توليد ايرانی: توجه و حمایت از تولید، بحث جدیدی نیست و سالهاست که مطالب مختلفی از سوی دولتمردان و کارشناسان و فعالان تولید کشور پیرامون این موضوع مطرح شده و راهکارهای مختلفی نیز در این میان ارائه شده است. اما آنچه که مسلم است این راهکارها یا عملی نشده و یا  پیش بینی صورت گرفته را محقق نکرده است.

باید توجه داشت یکی از دلایل اصلی بی ثمر بودن نسخه های متعدد پیچیده شده برای تولید، نگاه محدود مسوولان و کارشناسان و همچنین عدم در دسترس بودن آمار جامع و شفاف از میزان تولیدکنندگان کشور است.

از طرف دیگر، تولید مبحثی است که به عوامل مختلفی از جمله بازار وابسته است و تا زمانیکه نتوانیم رونق بازار به ویژه در حوزه صادرات را تامین کنیم، نمی توانیم به رونق تولید امیدوار باشیم.

کاهش تصدی گری دولت موجب رونق تولید می شود
 محمدرضا منصوری عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: برای حمایت از تولید باید بسیاری از تعرفه هایی که بعنوان حمایت از تولید قرار داده شده است، برداشته شود چراکه این امر موجب ایجاد فضای رقابتی در تولید خواهد شد.

وی در ادامه افزود: اگر می خواهیم به صورت ریشه ای تولید را بهبود بخشیم، باید کار را از مدارس کشور آغاز کنیم و به طور حتم با دانش 50 سال پیش که در مدارس تدریس می شود، این اتفاق نخواهد افتاد.

منصوری تاکید کرد: یکی از راه های دیگر برای رونق تولید در کشور، جذب سرمایه‌های خارجی است و ایران به دلیل داشتن مزیت های بی شمار برای تولید از جذابیت بالایی در بین سرمایه گذاران دنیا برخودار است.
وی با بیان فزونی فساد در میان مدیران دولتی، تاکید کرد: در صورتیکه دولت از تصدی گری خود کم کرده و در اجرای درست اصل 44 بکوشد، می توانیم تولید کشور را متحول کنیم.

روحیه خودباوری تولیدکننده ایرانی باید تقویت شود
 نادر نادری تولیدکننده موفق با بیان مزایای تولید درکنار مشکلات ، اظهار کرد: یکی از مزایای اصلی تولید در ایران، فضای باز و رقبای کم است در حالیکه در کشور صنعتی همچون آلمان رسیدن به جایگاه قابل قبول در میان تولیدکنندگان دیگر ،کار بسیار دشوارتری است.

این تولیدکننده نمونه معتقد است؛ عدم تولید محصول بر اساس دانش بنیان و تکنولوژی و علم روز دنیا موجب شده تا بسیاری از تولیدات ما نامرغوب و بی کیفیت باشد.

نادری تاکید کرد: بهتر است با قدم برداشتن در جهت تقویت خودباوری میان تولیدکنندگان ایرانی، زمینه را برای حضور هر چه بیشتر محصولات داخلی در بازارهای جهانی فراهم آوریم.

 واردات بی رویه عاملی اصلی رکود در تولید
حسن عمادی یکی دیگر از فعالان صنعتی که در سال های اخیر به دلیل مشکلات متعدد مجبور به تعطیلی واحد صنعتی خود شده است اظهار کرد:  واردات بی رویه از کشور چین ، عامل اصلی رکود ورشکستگی بسیاری از واحدهای تولیدی در داخل کشور بوده است.
وی در ادامه افزود:دیگر تولید بویژه در حوزه صنعتی ،جایگاه سودآوری خود را در ایران از دست داده و اکنون تاجرانی که اقدام به واردات می کنند ،می توانند از سودهای کلانی برخوردار شوند.

عمادی تاکید کرد:قیمت تمام شده محصولات ما در بخش صنعت با قیمت محصولات چینی قابل رقابت نیست زیرا آنها از امکانات بالقوه و حمایت های بی دریغ دولتی برخوردارند اما در کشور ما هنوز توجه لازم به صنایع پایین دستی نشده است.

این فعال صنعتی واردات بی رویه و قاچاق را عامل اصلی فلج شدن تولید در کشور دانست و گفت: باید سعی کنیم تا با روش های روز دنیا و تکنولوژی مناسب راه های ورودی به کشور کاملا کنترل شده و نگذاریم هر کالایی به آسانی به کشور وارد شود.

عمادی همچنین تصریح کرد: تهیه و تدوین سامانه جامعی در جهت آمارگیری از نیاز داخلی می تواند کمک موثری در جهت ساماندهی واردات و هدفمند کردن تولید داخلی باشد.

رکود فراگیر در اقتصاد ، موجب کاهش نقدینگی در بازار
عبدالحمید بهین فر ،فعال حوزه صنعت با بیان اینکه کمبود سرمایه در گردش  عامل اصلی رکود در صنایع است، اظهار کرد: رکود فراگیر در اقتصاد ، موجب شد تا نقدینگی در بازار کم شده و در نتیجه قدرت خرید تولیدات داخلی نیز پایین بیاید.

وی در ادامه افزود: سخت گیری دولت برای دریافت مطالبات خود نظیر حق بیمه، مالیات و عوارض از عوامل دیگری است که باعث شده تا تولیدکنندگان صنعتی هر روز ضعیف تر شده و در نهایت از نفس بیفتند.
 این فعال حوزه صنعت کشور بیان کرد: بروز مشکلات مختلف در جلوی پای تولیدکننده ها از یک سو و عدم همکاری بانک ها در تسهیلات دهی از سوی دیگر موجب شده تا نیروهای جدید از ورود به حوزه تولید واهمه داشته باشند.

 وی  تسهیل شرایط وام دهی بانک ها به تولیدکننده داخلی را یکی از عوامل اصلی رشد تولید دانست و گفت: بدون شک افزایش سرمایه در گردش، موجب رونق تولید در کشور خواهد شد.

 سیاست های غلط،عامل ضعف تولید است
 رضا علیزاده عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در زمینه حمایت از تولید ملی تاکنون تلاش های زیادی از طرف همه نهادها صورت گرفته اما شاهدیم که مجموع این فعالیت ها نتیجه مطلوبی در بر نداشته است.

وی در ادامه افزود: شاید بتوان گفت که ظرفیت های ما برای حمایت همه جانبه از تولید کافی نبوده اما باید در نظر داشته باشیم که گاهی سیاست های طراحی شده در این رابطه اشتباه بوده است.

این نماینده مجلس تصریح کرد: برای مثال یکی از سیاست های حمایتی دولت از تولید ملی، تعیین تعرفه‌های بالا برای واردات برخی از کالاهاست که هر چند این امر از دیدگاهی یک حرکت حمایتی به حساب می آید اما از دیدگاه دیگر، صنعتی که نتواند در بازارهای جهانی رقابت کرده و به روز شود ، محکوم به نابودی است.

وی با تاکید بر عدم حمایت مداوم از واحدهای تولیدی بیمار، گفت: اکنون زمان آن رسیده که در حد کلان ، تولید ملی را  با روش های درست وکارشناسانه تقویت کنیم.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان هدایت صنایع به سمتی که پتانسیل بیشتری دارند، یادآور شد: در 30 سال گذشته هرگونه حمایتی که ممکن بود از صنعت خودروسازی کردیم، تا جاییکه حتی از جیب مصرف‌کننده داخلی زدیم اما خودروسازان ما در بروزرسانی صنعت خود، موفقیتی کسب نکردند.
 
کد مطلب: 1207
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *