پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
۱
سه شنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۴۵

تولید ماشین آلات اطفاء حریق با تکنولوژی جدید+عکس

محققان در یک شرکت دانش بنیان موفق به طراحی و ساخت ماشین آلات اطفاء حریق با تکنولوژی «واتر میست» شدند.
تولید ماشین آلات اطفاء حریق با تکنولوژی جدید+عکس
توليد ايرانی:محمود دهقانی، فوق لیسانس هوافضا از دانشگاه شهید بهشتی و مدیر عامل یک شرکت دانش بنیان در پارک فناوری پردیس که موفق به طراحی و ساخت دستگاه پیشرفته اطفا حریق شده است در خصوص محصول تولیدی خود اظهار کرد: این فناوری برای کنترل حریق و تخلیه دود موجود در محیط و خنک کردن حریق و محیط پیرامون آن نقش بسزایی دارد.

وی با بیان اینکه سیستم های کنونی توانایی تخلیه دود را علاوه بر اطفاء حریق ندارند و به دلیل استفاده از جت آب با مصرف مقدار زیاد آب می توانند آتش را مهار کنند، گفت:  از این رو در صدد آمدیم تا سیستمی را طراحی کنیم که این معایب را نداشته باشد و در مصرف بیش از حد آب جلوگیری کند؛ همچنین از سوی دیگر در مدت زمان کوتاهی حریق را کنترل و خاموش کند.

دهقانی با بیان اینکه این سیستم توانایی خنک کردن آتش را با آبی کمتر از سیستم های موجود دارد، عنوان کرد: معمولا بعد از اطفا حریق ناشی از آتش سوزی توسط آش نشانی ، حجم زیادی آب به دلیل اصل غرق کردن جهت اطفا، در محل مورد نظر وجود دارد که خود منجر به آسیب رساندن به تجهیزات و وسایل سالم می شود.

این محقق افزود: در سیستمی که داریم بر اساس اتومایز کردن آب، حریق کنترل می شود و راندمان آن را ۱۵۰۰ برابر بیشتر از سیستم های اطفا حریق کنونی می کند؛ زیرا جذب انرژی حرارتی سیستمی که طراحی کرده ایم براساس انرژی نهان تبخیر است از این رو غوطه وری آب در محل نخواهیم داشت.

وی با تاکید بر اینکه سیستمی که طراحی کرده ایم و اکنون نمونه صنعتی آن ساخته شده است، ادامه داد: این سیستم علاوه بر مهار آتش، محیط را خنک می کند.

دهقانی عنوان کرد: به واسطه این سیستم، مصرف آب یک چهارم مصرف خودروهای آتش نشانی می شود؛ یعنی اگر یک خودروی آتش نشانی در یک ساعت از مخزن خود استفاده کند با این سیستمی که طراحی کردیم  می تواند ۴ ساعت از آب و مخزن خود برای اطفا حریق استفاده کند.

به گفته وی، زمانیکه مصرف آب برای اطفا حریق کاهش می یابد قطعا زمان کنترل حریق نیز کاهش پیدا می کند و اجناس کمتری آسیب می بیند.

دهقانی با بیان اینکه در این سیستم به دلیل تولید بخار آب و جایگزینی آن در محیط، دود ایجاد شده در محل تخلیه می شود، افزود: کانالی را در کنار این سیستم طراحی کرده ایم که حریق را به سمت خود می کشاند و با خنک کردن دود ناشی از آتش سوزیهای فرآورده های نفتی آنها را به صورت ترکیبات کربن فرونشانی می کند تا مشکلات زیست محیطی نیز به وجود نیاید. 

وی با بیان اینکه این سیستم را می توان به صورت سفارشی با ابعاد مختلف برای آتش نشانی ها، منازل و اماکن عمومی طراحی کرد، بیان داشت: این سیستم قابلیت کنترل از راه دور را دارد و می تواند در مکان حریق حرکت و آتش را مهار کند.

مدیر این شرکت دانش بنیان که در پارک فناوری پردیس مستقر است در ادامه خاطر نشان کرد: سیستم های مخابراتی و ولتاژ بالا، نیروگاه ها و پالایشگاه ها ، ژنراتورها و ترانسفورماتورها توربین های گازی نیز می توانند مخاطبان این سیستم باشند.

 وی با اشاره به سایر مزایای سیستم اطفا حریق طراحی شده در این شرکت افزود: حداقل آسیب به تجهیزات و محیط پس از تخلیه ، نصب بسیار ظریف به همراه کاهش چشمگیر قطر لوله ها، قابل فعال سازی از طریق سیستم الکترونیکی، کاهش آسیب های احتمالی ناشی از دود با توجه به جذب سریع و بالای دود از سایر مزایای این سیستم به شمار می رود.

وی با بیان اینکه این سیستم ثبت اختراع شده است، افزود: این سیستم با هدف خنک کاری و تسریع روند کنترل فوران در چاه های نفت و حریق پالایشگاه ها طراحی شده است و قیمت نمونه  خارجی این محصول از ۲۵۰۰۰۰ دلار است که تا ۴۵۰۰۰۰ یورو  افزایش می یابد.
 
کد مطلب: 1264
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *