پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
۱
سه شنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۲۱

واردات برنج زخمی عمیق برتن کشاورزان ایران + عکس

ضرورت توسعه کشاورزی برای تامین امنیت غذایی پایدار در حالی از سوی کشورهای جهان در دستور کار قرار گرفته است که مسئولان کشور ما به جای استفاده از ظرفیت های داخلی برای تولید محصولات مورد نیاز ، واردات را جایگزین آن کرده اند.
واردات برنج زخمی عمیق برتن کشاورزان ایران + عکس
توليد ايرانی: ضرورت توسعه بخش کشاورزی برای تامین امنیت غذایی پایدار در حالی از سوی کشورهای جهان در دستور کار قرار گرفته است که مسئولان کشور ما به جای استفاده از ظرفیت های داخلی برای تولید محصولات مورد نیاز ، واردات را جایگزین آن کرده اند.

به دلیل برخورداری از ظرفیت های متعدد امکان تولید برنج، گندم، حبوبات، میوه و سایر محصولات مورد نیاز کشور با توجه به روش های نوین کشاورزی امکان پذیر است و این امر در سالهای نه چندان دور ایران را در برخی زمینه ها به خودکفایی رساند و برخی محصولات مازاد نیز به سایر کشورهای جهان صادر شد.

برنج یکی از محصولات پر مصرف در کشور این به شمار می رود که زمینه تولید آن نیز در برخی استان های شمال کشور و جنوب وجود دارد اما بی توجهی به کشاورزان داخلی و کمبود آب موجب شده است تا بخش زیادی از این محصول از طریق واردات به کشور تامین شود.

واردات بی رویه برنج های هندی و پاکستانی در چند سال اخیر تیشه ای به ریشه کشاوران داخلی زده است به نحوی که بسیاری از انها دیگر از کشت این محصول منصرف شده اند و یا محصول دیگری را جایگزین آن کرده اند.

در اینکه توجه به ظرفیت های داخلی و اقتصاد مقاومتی برای تولید محصولات کشاورزی می تواند کشور را از نظر غذایی تامین کند شکی نیست اما اینکه چرا مسئولان این ظرفیت ها را نادیده گرفته و به جای کمک به تولید داخل واردات بی رویه را در دستور کار قرار داده اند خود جای تامل دارد.

واردات برنج زخم عمیقی بر تن کشاورزی ایران

به گفته سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس از ابتدای سال جاری تاکنون ۱.۳ میلیون تن برنج به کشور وارد شده درحالی که نیاز به واردات نبوده است.

علی محمد شاعری با اشاره به اینکه دو میلیون و ۳۰۰ هزار تن برنج تولید داخل داریم گفت: از اول امسال تاکنون بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن واردات برنج به کشور انجام شد.

وی عنوان کرد: با تولید داخل و برنج‌های وارد شده در کشور بیش از سه میلیون و ۳۰۰ هزار تن برنج در داخل کشور داریم که می‌تواند نیاز یک‌ساله کشور را تامین می‌کند و در حال حاضر ضرورتی برای واردات برنج وجود ندارد.

این اظهارات سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس خود گویای حقیقتی از دست های پشت پرده و مافیایی برای ضربه زدن به تولید داخلی و بخش کشاورزی ایران محسوب می شود چرا که از یک سو برنج با کیفیت داخلی فدای برنج های نامرغوب وارداتی شده و از سوی دیگر میلیاردها دلار ارز از کشور خارج می شود.

ادامه این روند و عدم نظارت دولت بر واردات برنج خارجی تا جایی پیش رفت که به گفته سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی مراتب اعتراض نمایندگان مجلس و کشاورزان طی نامه‌ای به محضر مقام معظم رهبری اعلام شد و استمداد کردیم دستور دهند واردات برنج لغو شود.

هرچند به گفته این مسئول با پیگیری‌های انجام شده، وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد تا اطلاع ثانوی واردات برنج ممنوع است اما روند واردات برنج زخمی عمیقی بر پیکر کشاورزان داخلی و برنج ایرانی وارد کرده است که زمان زیادی طول خواهد کشید تا این زخم التیام یابد.


اعتراف تلخ وزیر کشاورزی
وزیر جهاد کشاورزی نیز آذرماه امسال گفت:واردات برنج در چهار ماهه امسال، به گونه ای بود که برنج تولید داخلی، روی دست کشاورز ماند و در مورد قیمت هم، عوامل متعددی دخیل هستند از جمله نرخ ارز که باعث شد چند روزی ثبت سفارش برنج متوقف شود، اما وقتی بازار به تعادل رسید و منطق خود را پیدا کرد، هم واردات و هم تولید داخلی مدیریت می شود.
محمود حجتی پیرامون ممنوعیت ثبت سفارش واردات برنج افزود: ما در پی این هستیم تا قیمت محصولات وارداتی بالا نباشد که اقشار ضعیف جامعه هم، بتوانند برنج را با قیمت پایین دریافت و در عین حال، محصول تولید داخل روی دست تولیدکننده نماند.

اقتصاد مقاومتی فدای واردات بی رویه
با این اعتراف های وزیرجهاد کشاورزی می توان دریافت که سمت و سوی کشاورزی برای توجه به تولید داخل نیست و اقتصاد مقاومتی که دوای درد شرایط فعلی کشور است نیز نادیده گرفته می شود زیرا واردات بیش از اندازه محصولات کشاورزی این اجازه را به تولید کننده داخلی نمی دهد تا بتواند بازاری برای خود دست و پاکند و محصول خود را به فروش برساند.

هنوز برخی کشاورزان خسارت بیمه کشاورزی را دریافت نکردند
از سوی دیگر بی مهری به کشاورزان داخل کشور تمامی ندارد و از طرفی واردات بی رویه کمر انها را می شکند و از طرف دیگر پرداخت نشدن خسارت بیمه کشاورزی رمقی برای ادامه فعالیت های کشاورزی برای این قشر زحمت کش نمی گذارد.
وزیر جهاد کشاورزی از کشاورزان به خاطر تاخیر در پرداخت خسارت بیمه کشاورزی عذرخواهی کرد و با بیان اینکه همه تلاش خود را برای پرداخت به موقع خسارت بیمه گذاران بخش کشاورزی انجام داده است گفت: متاسفانه منابع دولت در این زمینه کافی نیست و هنوز بخشی از کشاورزان خسارت خود را دریافت نکرده اند.

حال این سوال مطرح می شود که چگونه منابع دولت برای واردات بی رویه برنج های هندی و پاکستانی کافی است اما برای کشاورز ایرانی که برای کمک به اقتصاد داخلی و رونق اشتغال شبانه روز فعالیت می کند محلی از اعراب ندارد.
به نظر می رسد سیاست های دولت دوازدهم در قبال کشاورزان باید تغییر کند و در زمینه تولید محصولات بیشتر به منظور خودکفایی و رونق صادرات توجه ویژه ای صورت گیرد.
انتهای پیام/
 
کد مطلب: 1370
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *