واردات تعجب آور سنگ پا و پفیلا به کشور !+ عکس

25 آذر 1396 ساعت 11:47

ورود کالاهای عجیب و غریب در طی چند روز گذشته به کشور سبب تعجب همگان شده است و به گفته برخی از کارشناس اقتصادی نبود سیاست تجاری مشخص و بی تدبیری مسئولان سبب نابودی تدریجی تولید کنندگان داخلی می شود.


تولیدایرانی:در روزهای اخیر خبرهایی مبنی بر واردات عجیب و غریب به کشور شنیده میشود که با اندکی تامل در وضعیت تولید کنندگان داخلی از این امر بسیار متعجب میشویم.
 
آیا به راستی ما توانایی تولید آب پینیر، ادامس، پفیلا،  چسب زخم و یا حتی تولید مربا و ژله که جز مشاغل خانگی  هم هست نداریم.
 
موضوع دیگر که واقعا تاسف باراست میزان بالای این واردات است که جداول برخی از آنها آورده شده است مشاهده واردات 240 تن مربا و ژله ،179تن پفیلا در 4 ماه ابتدای سال جاری واقعا باعث ناراحتی هر ایرانی میشود.
 
                                                                                  
 
موضوع جالبی که بیشتراز همه این موارد نظر بنده را جلب کرد واردات سنگ پا به کشوربود که با نگاهی به نموداری که در سایت مشرق به نقل از گمرک  موجود بود به راحتی میتوان آمار واردات را به دست اورد.
 
و این امار نشاندهنده ورود ۷۵۸۸۸ کیلوگرم سنگ پا فقط در سال 95 به کشوراست که دارای ارزش دلاری معادل ۱۱۴۴۷۱ است.
 

 
آیا این واردات با اقتصاد مقاومتی هم خوانی دارد دیدن این امار با مشاهده وضعیت تولیدکننده های داخلی سبب تعجب شنوندگان میشود.
 
جهت مطلع شدن از روند صحیح واردات و صادرات در کشور مصاحبه ای با محمدعلی خطیب، کارشناس مسائل اقتصادی و رییس مرکز مطالعات اتاق بازرگانی مشهد صورت گرفت.
 
*کارشناس مسائل اقتصادی: مسئولین به بهانه اقتصاد مقاومتی هر وارداتی را انجام میدهند
محمد علی خطیب، کارشناس مسائل اقتصادی، با اشاره به واردات عجیب و غریبی که اخیرا به کشور صورت گرفته است افزود: با این اوصاف باید گفت در حال حاضر اقتصاد مقاومتی تبدیل به یک شعاری شده که از آن  این سو استفاده ها  صورت می گیرد  و به عنوان مثال وارد کردن شتر هم جز اقتصاد مقاومتی میدانند.
 
خطیب با بیان اینکه هنوز برخی در نحوه اجرای اقتصاد مقاومتی ضعف دارند گفت:اقتصاد مقاومتی یک چراغ راه صنعتی کردن برای  کشور است و برنامه های اقتصادی یا برنامه ششم باید در واقع به اقتصاد مقاومتی کمک کند و الزامات لازم اقتصاد مقاومتی باید در برنامه ها منعکس شود .
 
وی اظهار کرد: در خصوص واردات باید این نکته مورد توجه باشد که در چه  مواردی کمبود داریم ولی این واردات و مراودات  بیشترجنبه  سیاسی دارد پس بنابراین باید سعی می کنیم از ان کشوری واردات داشته باشیم  که بتوانیم صادرات هم داشته باشیم  و یا به نوعی با آن کشور در مبادله قرار بگیریم.
 
*لزوم واردات کالاهایی که توان رقابتی نداریم
این کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به توجه به مشخصات یک واردات و صادرات  موفق  افزود: باید کالایی را وارد می کنیم که مزیت نداریم یا از نظر مزیت رقابتی  در آن شرایطی قرار نداریم که بتوانیم رقابت کنیم و در مقابل کالایی که از مزیت رقابتی برخوردار هستیم صادر می کنیم.
 

 
*در مقابل صادرات باید واردات باشد
وی تصریح کرد: یعنی در مقابل  صادرات باید واردات وجود داشته باشد مگرنه واردات به معنای عام خودش مطرح نمی تواند باشد و باید آن کالاهایی که ما از مزیت رقابتی  در حال حاضر برخوردار نیستیم وارد کنیم.
 
خطیب اظهار کرد: بنابراین واردات به معنای عام خودش مثبت نیست یا به معنای عام خودش منفی هم نیست می تواند  مثبت باشد چنانکه در واقع شرایط تولید آن کالا در کشور ما با توجه به شرایط  کشوری که به ما صادر کرده در  وضعیت مطلوبی نیست.
 
وی  خاطر نشان کرد: ولی این به معنای این نیست که هر کالایی که کشور مقابل می خواهد صادر کند ما بپذیریم.
 
رییس مرکز پژوشهای اتاق بازرگانی خراسان با بیان اینکه واردات باید در مقابل  تولید داخلی با محدودیت روبرو بشود  افزود: این واردات باید به تولیدات داخلی صدمه ای وارد نکند و یا سبب بشود که تولید داخلی کیفیتش بهبود پیدا کند.
 
وی با انتقاد از ورود اجناس وارداتی همچون اجناس چینی با قیمتی ارزان به کشور گفت: با توجه به اینکه ابزار کافی در جهت جلوگیری از این کار وجود دارد ما سیاست تعرفه ای معقولی نداریم .
 
خطیب اظهار کرد: برای اینکه بتوانیم این امر را جلوگیری یا محدود کنیم سیاستی در کشوراست که  به آن سیاست بازرگانی یا سیاست تجاری کشور می گویند.
 

 
*تعرفه خاصی در رابطه با کالاهای وارداتی وجود ندارد
وی تصریح کرد: کالاهایی که ما وارد میکنیم باید محدود کنیم و با تعرفه های بالا قیمتش را افزایش بدهیم که در واقع  شرایط برای بهبود تولیدداخلی فراهم بشود.
 
این کارشناس مسائل اقتصادی تاکید کرد: ورود اجناس وارداتی با قیمتی ارزان تر باعث خواهد شد تولید داخلی  نه تنها بهبود پیدا نکند بلکه از بین برود.
 
*نبود سیاست خارجی مشخص ضربه بزرگی به تولیدکنندگان میزند
وی با انتقاد از مشخص نبودن سیاست تجاری افزود: وقتی سیاست های تجاری مشخص نباشد است طبیعی است  که ضربه بزرگی به تولید داخلی میزند.
 
وی در پایان تاکید کرد: در اقتصاد مقاومتی ما باید شرایطی را فراهم کنیم که منابع به سمت  تولید کالاهایی هدایت بشود که این کالاها قابلیت عرضه در بازار داخلی و بازارهای کشور همسایه و بازارهای بین المللی داشته باشد و در مقابل هم واردات کالاهایی را داشته باشیم که قدرت رقابتی نداریم و در آینده امید داریم که بتوانیم دراین رقابت قرار گیریم.
 
نتیجه گیری:
نکته قابل تاملی که از صحبت های کارشناسان دراین خصوص میتوان برداشت نمود این است که واردات به خودی خود معنا ندارد و لزوم واردات صادرات است اما نه هر نوع وارداتی بلکه  وارداتی که ما در کشور خود از مزیت رقابتی برخوردار نباشیم و در عوض کالایی را صادر نماییم که از توان رقابتی بالایی برخوردار هستیم.
 
نکته دیگر هم تعرفه های واردات است به عنوان  مثال  با توجه به اینکه اجناس چینی با قیمتی بسیار ارزان وارد کشور میشود سبب نابودی تولید کنند داخلی شده است و متاسفانه خریداران بدون توجه به کیفیت محصول جنس ارزانتر را خریداری می کنند.
 
در پایان باید گفت این نبود سیاست تجاری مشسخص سبب مرگ تولید کننده میشود و نوش دارو پس از مرگ سهراب دیگر فایده ندارد. 
انتهای پیام/


کد مطلب: 1391

آدرس مطلب: https://www.tolideirani.com/news/1391/واردات-تعجب-آور-سنگ-پا-پفیلا-کشور-عکس

توليد ايرانی
  https://www.tolideirani.com