پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
۰
يکشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۴۷

چوب حراج بر تولید کنندگان دارو+ عکس

مدیران و صاحب نظران صنعت دارو هشدار دادند که به زودی شاهد فروش فله‌ای شرکت‌های تولید دارو خواهیم بود و کشور متحمل هزینه‌ای بالغ بر ۱۰ میلیارد تومان برای واردات دارو خواهد شد.
چوب حراج بر تولید کنندگان دارو+ عکس
توليد ايرانی:علی منتصری - عضو هیات مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران - در دومین کنفرانس سالانه صنعت داروی ایران با اشاره به فرصت سوزی‌ها عنوان کرد:  یکی از افتخارات روسای جمهوری چه در دولت های قبل و چه در این دوره این بوده و هست که اجازه ی افزایش قیمت دارو را به تولیدکنندگان نمی‌داد.
وی گفت: در مقطعی شرکت‌های سهامی ورچیده شد و شرکت های خصولتی یکی پس از دیگری سر برآوردند؛ این در شرایطی است که برخی از این شرکت‌ها با وجود داخلی سازی برخی از داروها به‌ویژه در زمینه داروهای ژنریک شروع به وارد کردن این داروها از چین و هند کردند که هیچ توجیهی نداشت.
منتصری ادامه داد: این مساله در دوره دولت احمدی نژاد به اوج خود رسید؛ اگرچه پس از آزادسازی واردات دارو، شاهد رشد شرکت ها و کارخانه‌های تولید دارو با ارز آزاد بودیم.
وی تاکید کرد: از همان دوره  تدریجا بازار واردات رونق گرفت اما تخصص از بازار واردات پرید و به دست سیاسیون افتاد و این مسله  آسیب فر اوانی به صنعت داروسازی زد.
نیما برارجانیان - صاحبنظر حوزه دارو - نیز در این کنفرانس با ارائه گزارش آخرین وضعیت اقتصادی صنعت داروی کشور اظهار کرد: طی هفت سال گذشته ۱۱۰۰ میلیارد تومان ارزش اقتصادی  شرکت های داروساز است که در مجموع  ۱۸ شرکت داروسازی حاضر در بورس از بین رفته است.
وی با اشاره به بدهی ۴۰۰۰ میلیاردی دولت به صنایع داروسازی گفت: دوره وصول مطالبات شرکت های دارویی در سال ۱۳۹۵ مدت ۳۰۰ روز بود که این رقم در شش ماهه نخست امسال از مرز ۳۰۰ روز گذشت.
وی افزود: شش شرکت داروسازی در اول مهرماه امسال وضعیت بحرانی و ریسک بالا داشتند که این شش شرکت ۴۳ درصد بدهی از مجموع بدهی ۱۸ شرکت داروسازی بورسی را به خود اختصاص داده اند.
این مدیر بخش خصوصی دارو با اشاره به اینکه شرکت های داروسازی که در ریسک بالا هستند اکثرا شرکت های خصولتی ژنریک فروش هستند و شرکت های دارای ریسک کم تعداد زیادی محصول برند در سبد خود دارند، اظهار کرد: فقط پنج شرکت داروسازی داریم که بیش از ۱۰۰ میلیون دلار فروش دارند.
برارجانیان با اشاره به خطر ورشکستگی برخی  شرکت های دارویی گفت: برخی با واردات دارو مخالفند، در حالیکه هفت سال است که سرانه واردات داروی ایران بین ۲۰ تا ۲۲ دلار است؛ بدین معنا که ایران هم اکنون به ازای هر نفر حدود ۲۰ دلار واردات دارو دارد که در حد کشورهای گمنامی مانند بلیز، ساموا و گویان است؛ با این حساب نمی توان ادعا کرد واردات، مشکل اصلی صنعت داروست.
ناصر ریاحی - رییس اتحادیه وارد کنندگان دارو - نیز با اشاره به خلاء سرمایه گذاری خارجی در صنعت دارو ابراز  کرد: با وجود قابلیت محرز داروسازی در کشور از جمله نخبگان این صنعت اما سوال اینجاست که چرا سرمایه گذاران با آگاهی به این پتانسیل در کشور حاضر به سرمایه گذاری نیستند؟
وی در ادامه تاکید کرد: یکی از عمده دلایل این مساله تغییر هفتگی قوانین و آیین نامه های صنعت داروست که از دلایل اصلی فرار سرمایه گذاران از کشور می شود. وزارت بهداشت هم قانون گزار است هم مجری و کمیسیون غذا و دارویی که قرار باشد اعضای آن همگی به انتخاب وزیر بهداشت انتخاب شوند خروجی چندانی نخواهد داشت.
انتهای پیام
کد مطلب: 1396
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *