واردات اقلام حجاب به ایران!

25 دی 1396 ساعت 10:40

در حالی‌که ایران به‌عنوان اصلی‌ترین مرکز مصرف محصولات حجاب به شمار می‌رود، اما جالب است که در هفت ماهه نخست امسال شاهد واردات بیش از ۹۸ میلیارد ریال اقلام حجاب از مرزهای رسمی به کشور بوده‌ایم.


تولید ایرانی: موضوع واردات کالاهای متنوع و جالب توجه از مرزهای رسمی کشور امری است که نه‌تنها مردم بلکه مسئولین نیز از انجام آن متعجب می‌شوند و البته خروجی کلی آن‌ها تنها سخنرانی و ارائه آمار از چنین وارداتی است.
یکی از محصولاتی که بر اساس آمار رسمی ارائه شده از سازمان‌های مربوطه دارای ارقام جالبی در خصوص ورود آن هستیم، اقلام حجاب نظیر چادر، شال و دیگر موارد مربوط به حجاب بانوان است.

آذربایجان غربی هم به عنوان یکی از استان هاغی دارای مرز مشترک با کشورهای اروپایی در این میان آمار جالب توجهی دارد که متاسفانه سازمان های مرتبط در استان از ارائه این آمار خودداری کرده و به همین دلیل در گزارش پیش رو به آمار کشوری بسنده می کنیم.

بر اساس این آمار، در هفت ماهه نخست سال ۹۶ شاهد واردات بیش از ۲۲۸ هزار و ۷۷۲ تن اقلام حجاب شامل چادر، روسری، مقنعه، شال و دیگر اقلام نظیر آن‌ها هستیم.

قطعا عدم حمایت دولت از تولیدکنندگان داخلی و نبود بازار مناسب برای فروش محصولات اصلی‌ترین عامل در این موارد به شمار می‌رود، اما اینکه منبع ارسال این اقلام کشورهایی باشند که خودشان هیچ استفاده از آن‌ها ندارند اندکی بیش از دیگر اقلام به چشم می‌زند!

اینکه کشورهایی نظیر ژاپن و ایتالیا برای بانوان ایرانی تولید داشته باشند و با حمایت‌های مسئولین داخلی شاهد ترویج محصولات آن‌ها در کشور باشیم، امری است که نیازمند تامل بیشتر مسئولین این حوزه و نیز دقت توجه مسئولین نسبت به جایگاه تولیدکنندگان داخلی این اجناس است.

قطعا خود مسئولین بهتر از هرکسی به این امر واقف هستند که در سایه همین واردات بی‌رویه شاهد تعطیلی واحدهای تولیدی داخلی هستیم و در نتیجه هیچ ثمری برای کشور در بر نخواهد داشت.
در مورد آمار دلاری و ریالی این واردات نیز نکات جالبی مشاهده می‌شود.
بنابر اطلاعات به دست آمده از منابع موثق در سازمان‌های متولی، در ۷ماهه نخست سال جاری شاهد واردات چادر، شال و دگر اقلام پوشش سر بانوان به وزن ۲۲۸ هزار و ۷۷۲ تن که ارزش مالی آن معادل یک میلیون و ۳۹۸ هزار و ۳۱۵ دلار و به ارزش پول رایج کشور معادل ۹۸ میلیارد و ۱۳۹ میلیون و ۸۲۶ هزار و ۴۷۶ ریال هستیم.

جالب است که تمام این واردات به مقصد کشوری است که مصرف‌کننده اصلی آن به شمار می‌رود و تعداد تولیدکنندگان چنین محصولاتی نیز در داخل آن اندک نیست اما باید شاهد فعالیت کشورهای آسیای جنوب شرقی و اروپایی برای تولید نیاز قشر بانوان کشور باشیم.

باید دید که دست های پشت پرده در واردات این محصول چه کسانی هستند و صاحب امتیازات انحصاری آن چه میزان سود سالانه عاید خود می‌کنند؟


کد مطلب: 1512

آدرس مطلب: https://www.tolideirani.com/news/1512/واردات-اقلام-حجاب-ایران

توليد ايرانی
  https://www.tolideirani.com