پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
۰
پنجشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۳۷

افزایش مشتری پنیر ایرانی در بازارهای جهان+عکس

صادرات محصولاتی که در گروه فرآورده‌های لبنی جا می‌گیرند، در هشت ماهه اول امسال از نظر ارزش ۳۱ درصد رشد داشته اما میزان صادرات این بخش سه درصد کاهش نشان می‌دهد.
افزایش مشتری پنیر ایرانی در بازارهای جهان+عکس
توليد ايرانی:طبق گزارش‌های رسمی اعلام شده صادرات انواع پنیر صبحانه در ماه‌های گذشته رشدی چشمگیر داشته و ارزش کالای صادراتی در این بخش بالغ بر ۲۸۶ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

البته این افزایش ارزشی در شرایطی صورت گرفته که وزن این کالا نیز ۳۰۰ درصد رشد داشته است.
به عبارت دیگر اگرچه در صادرات انواع پنیرصبحانه ارزآوری رشد قابل توجهی داشته اما در مجموع اینگونه به نظر می‌رسد که قیمت انواع پنیر ایرانی در بازارهای جهانی با کاهش جزئی مواجه شده است.

از مجموع صادرات فرآورده‌های لبنی نیز انواع پنیر صبحانه پنج درصد کل را به خود اختصاص داده و با صادراتی در حد ۸۰۰۰ تن کالا و با ارزش ۲۷ میلیون دلار صورت گرفته است. سال گذشته در مدت مشابه ۲۰۰۰ تن پنیر با ارزشی بالغ بر هفت میلیون دلار به کشورهای مختلف صادر شد.

به غیر از پنیرهای صبحانه، پنیر غذایی نیز صادراتی نه چندان قابل توجه داشته و در مجموع ۵۰۰ هزار کیلوگرم کالا در این بخش صادر شده است که ارزشی معادل یک میلیون دلار دارد.

آب پنیر نیز دیگر کالایی است که در این گروه به کشورهای مختلف صادر شده و با وزنی در حد ۷۰۰۰ تن ارزآوری در حد ۶۵۰۰ میلیون دلار داشته و صادرات آن نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر ارزش هشت درصد و از نظر وزن ۴۰ درصد افزایش داشته است.

همچنین در حوزه سایر پنیرها در هشت ماه اول سال جاری بالغ بر ۳۲ هزار تن کالا به ارزشی حدود ۱۲۷ میلیون دلار صادر شده است که این رقم از نظر ارزش ۲۲ درصد و از نظر وزن هفت درصد افزایش را نشان می‌دهد و در مجموع حدود ۲۴ درصد از صادرات صورت گرفته در زمینه مواد لبنی را از آن خود کرده است.

سالی برای رونق شیر خشک‌های صنعتی

از دیگر کالاهای زیرمجموعه گروه فرآورده‌های لبنی می‌توان به انواع شیرخشک اشاره کرد که در این زمینه اگرچه شیر خشک‌های صنعتی با رشد خوب صادراتی همراه بوده است، اما در بخش شیرخشک اطفال از نظر ارزش و وزن صادرات با افت مواجه شده‌ایم.

در هشت ماهه اول سال جاری بالغ بر ۲۲ هزار تن شیرخشک صنعتی به ارزش ۷۷ میلیون دلار صادر شده که این رقم از نظر ارزش و وزن به ترتیب ۱۴۰ و ۱۴۴ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل را نشان می‌دهد و در مجموع از صادرات مربوط به فرآورده‌های لبنی ۱۴ درصد آن به شیرخشک‌های صنعتی مربوط می‌شود.

اما شیرخشک اطفال در این مدت با صادراتی در حد ۱۰۰۰ تن تنها حدود ۱۱ میلیون دلار ارزآوری داشته است. این در حالی است که سال گذشته حداقل ۱۵۰۰ تن انواع شیرخشک به کشورهای مختلف صادر شده بود. بدین ترتیب در هشت ماهه سال جاری صادرات این حوزه ۳۳ درصد کاهش وزنی و هشت درصد افت ارزشی را تجربه کرده‌است.

گرانی ماست و دوغ ایرانی در بازارهای جهانی

ماست و دوغ نیز در مدت هشت ماهه اول سال جاری از نظر ارزش صادرات با رشد مواجه بوده است، البته وزن صادرات در این بخش کاهش یافته است.

بدین ترتیب در هشت ماهه اول امسال بالغ بر ۸۷ هزار تن ماست با ارزشی بالغ بر ۱۰۸ میلیون دلار صادر شده است که در این حوزه اگرچه از نظر وزنی ۲۰ درصد افت داشته‌ایم، اما همچنان ارزش صادرات این بخش دو درصد افزایش را نشان داده و ۲۰ درصد صادرات بخش فرآورده‌های لبنی به ماست اختصاص پیدا می‌کند.

همچنین ۶۴ هزار تن دوغ با ارزشی بالغ بر ۶۹ میلیون دلار صادر شده است که این رقم از نظر وزنی ۲۲ درصد کاهش و از نظر ارزش ۲۸ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل را نشان می‌دهد.
در مجموع صادرات دوغ نیز ۱۳ درصد از کل صادرات فرآورده‌های لبنی را به خود اختصاص داده است.

صادرات انواع شیر

شیر غلیظ نشده بدون قند (شیرخوراکی) دیگر کالایی است که با وزن ۴۴ هزار تن و ارزشی بیش از ۱۰۷ میلیون دلار به کشورهای مختلف صادر شده است.

بدین ترتیب کالای صادر شده در این بخش ۲۰ درصد فرآورده‌های لبنی را به خود اختصاص داده و در شرایطی که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۲ درصد رشد وزنی داشته، از نظر ارزش نیز ۲۴ درصد بیشتر شده است که این روند گویای افزایش بسیار اندک قیمت آن در بازارهای جهانی است.

در زمینه خامه هیچ صادراتی برای ایران به ثبت نرسیده و در ارتباط با کره بیش از نیم تن کالا با ارزش چهار میلیون دلار صادر شده است که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر وزنی تغییر نکرده، اما از نظر ارزش رشدی ۱۰۰ درصدی داشته است. بدین ترتیب می‌توان گفت در یکسال گذشته قیمت کره ایرانی در بازارهای جهانی دو برابر شده است.
کد مطلب: 1589
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *