جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
۰
دوشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۰۶

گران فروشی پوشاک ایرانی با برند خارجی!

در حال حاضر نگرانی ما از «تصویب لایحه جدید مناطق آزاد» است چراکه اگر هر کدام از این مناطق، سهمی مشابه سهم واردات پوشاک در مناطق آزاد فعلی را برای خودشان قائل باشند، قطعاً میزان بی‌رویه واردات پوشاک افزایش می‌یابد.
گران فروشی پوشاک ایرانی با برند خارجی!
توليد ايرانی: امیر محمد پرهام فر، مدیر کل معاونت اقتصادی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به موضوع قاچاق پوشاک و حمایت از تولید داخلی در کشور و در پاسخ به این پرسش که حجم قاچاق لباس در بازار کشور چقدر است، گفت: طبق برآوردهای ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، مصرف سالانه کشور، 8.1میلیارد دلار از نظر ارزش کالای مورد نیاز مصرفی است. در گروه پوشاک که شامل کلیه کالاهای نساجی، پارچه و پتو است، 5.5میلیارد دلار تولید داخل می‌باشد؛ سهم واردات رسمی نیز 61میلیون دلار است.
 
* وجود 2.6میلیارد دلار کالای قاچاق پوشاک در کشور
وی در در ادامه با اشاره به حجم قاچاق لباس در بازار کشور اظهارداشت: طبق برآوردهای ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، مصرف سالانه کشور، 8.1میلیارد دلار از نظر ارزش کالای مورد نیاز مصرفی است. در گروه پوشاک که شامل کلیه کالاهای نساجی، پارچه و پتو است، 5.5میلیارد دلار تولید داخل می‌باشد؛ سهم واردات رسمی نیز 61میلیون دلار است. بر اساس روش شکاف بین عرضه و تقاضا، فاصله بین این اعداد، 2.6میلیارد دلار است که برآورد ما از قاچاق می‌باشد.
*افزایش مناطق آزاد، به پوشاک تولید داخل ضربه می‌زند
مدیر کل معاونت اقتصادی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اذعان به اینکه در مناطق آزاد واردات بی‌رویه وجود داشت و دریافت عوارض از محل واردات در این مناطق باعث ایجاد درآمدزایی شده بود، گفت: این امر برای ستاد دغدغه بود که در نهایت منجر به آن شد تا در خردادماه امسال، آقای مسعود کرباسیان در جلسه‌ای، برای هر منطقه آزاد سقفی از میزان واردات پوشاک را تعیین کنند؛ به این ترتیب از ورود بی‌رویه و بدون ضابطه واردات جلوگیری شد.
پرهام‌فر ادامه داد: در حال حاضر دغدغه و نگرانی ما از «تصویب لایحه جدید مناطق آزاد» و «افزایش تعداد این مناطق» است چراکه اگر هر کدام از آنها سهمی مشابه سهم واردات پوشاک در مناطق آزاد فعلی را برای خودشان قائل باشند، میزان بی‌رویه واردات این کالا افزایش می‌یابد که قطعاً به ضرر تولید داخل است.
*2000 پرونده در زمینه کالای پوشاک قاچاق تشکیل شد
وی عنوان کرد: در 11 ماهه سال 96، در مجموع از 56هزار واحد بازرسی انجام شده که 31هزار مورد برای واحدهای صنفی، 20هزار مورد برای واحدهای کیف و کفش و 5هزار مورد نیز برای واحدهای صنفی عرضه‌کننده پتو است. 2000 پرونده قاچاق نیز تشکیل شده است.
به گفته مدیر کل مبارزه با قاچاق پوشاک ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در حال حاضر تولید پوشاک در کشور ما با کیفیت خوب امکان‌پذیر است اما بازار رقابتی‌ خود را با قاچاق تهدید می‌بیند.
*پوشاک تولید داخل، با برند خارجی گران‌تر فروخته می‌شود
پرهام‌فر یکی دیگر از معضلات حوزه پوشاک را عرضه تولید داخل با برچسب خارجی دانست و آن را ضربه زدن به حقوق مصرف‌کننده برشمرد.
وی ادامه داد: در حال حاضر شاهد هستیم در کشفیات کالاهای قاچاق در محورهای مواصلاتی، کالاهای قاچاق با برند خارجی کشف می‌شود؛ با مطالعه اسناد گمرکی آنها می‌بینیم این کالاها، کالاهای تولید داخل هستند. زمانی هم که سوال می‌کنیم چرا عنوان خارجی دارند، می‌گویند با زدن برچسب‌های خارجی بر روی این پوشاک، می‌توانیم آنها را راحت‌تر و با قیمت بالاتری بفروشیم.
*دستورالعملی که یک‌ونیم سال پیش ابلاغ شد
مدیر کل مبارزه با قاچاق پوشاک ستاد اظهار داشت: یک‌ونیم سال پیش دستورالعملی با عنوان «دستورالعمل نحوه صدور گواهی فعالیت نمایندگان و شعب شرکت‌های خارجی عرضه کننده پوشاک در ایران» ابلاغ شد و تمرکز اصلی مجموعه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و دستگاه‌های عضو بر اجرای کامل این دستورالعمل است.
پرهام فر در پایان گفت: ستاد مبازه با قاچاق کالا و ارز، بسته جامعی را تحت عنوان بسته «پیشگیری و مقابله با قاچاق کالای نساجی» در سال 94 ابلاغ کرد که برنامه‌های مختلفی را پیش‌بینی کرده بود.
کد مطلب: 2103
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *