سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 16 Apr 2024
۰
چهارشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۳۵

بررسی فضای کسب و کار صنایع داخلی

عضو اتاق بازرگانی تهران گفت: صنایع کوچک ،پشتوانه مالی محدود دارند و در صورت بروز مشکل مالی هیچ شرکت بزرگی نیست که ضامن آنها شود.
بررسی فضای کسب و کار صنایع داخلی
توليد ايرانی: صادق نجفی مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی  در برنامه تیتر امشب در خصوص وضعیت فضای کسب و کار صنایع اظهار داشت: در کل دنیا 70 درصد اشتغال در حوزه صنایع کوچک و متوسط ایجاد می شود در حالیکه در ایران این عدد حدود 52 درصد است.

وی ادامه داد:البته وضعیت صنایع کوچک و متوسط در کشور ما نیز روند رو به بهبودی داشته و اکنون 16 هزار متقاضی برای ورود به این حوزه وجود دارد به طور مثال اکنون تحرک خوبی در بخش های مختلف از جمله پوشاک، کیف و کفش صنایع پایین دست پتروشیمی ایجاد شده است.
نجفی تصریح کرد:تمایل مردم برای خرید داخلی بیشتر از قبل شده و کیفیت بسیاری از کالاها مثل پوشاک بالا رفته است ؛ در بعضی موارد مثل صنایع شیرینی و شکلات،  تولیدات داخلی،  بازار را در اختیار دارد.

مدیرعامل صنایع کوچک و شهرک های صنعتی  گفت:در حال حاضر پول چالش اول ما نیست ، مدیریت چالش نخست است؛ در بودجه سال 97 برای اس ام ای ها جایگاه خوبی را در نظر گرفته ایم و باید از تجربیات دیگر کشورها مثل کره جنوبی در صنایع کوچک استفاده کنیم.
این مقام مسئول در واکنش به اعتراض مدیر یک شهرک صنعتی از وضعیت موجود و نبود حمایت کافی از صنایع کوچک گفت:در این شرایط ما مشکلات را قبول داریم و باید برای حل مشکلات در کنار هم باشیم؛ با وزارت نیرو در زمینه تامین برق و آب و زیر ساخت ها ی شهرک های صنعتی توافق هایی کرده ایم.

وی افزود:در حال حاضر دولت یک و  نیم میلیون دلار در اختیار صنایع کوچک و روستایی قرار داده است و ما کلینک هایی تشکیل داده ایم که برای رفع مشکلات صنایع کوچک اقدام کنند.

نجفی اظهار داشت: ما در حوزه صنایع کوچک، سند توسعه بلند مدت نداریم و در حال تنظیم سند توسعه 5 ساله هستیم و باید از جایی شروع کنیم؛ در کشوری مثل ترکیه دو تشکل داریم صاحبان صنایع و صادر کنندگان  که در پیشبرد صنایع نقش مهمی دارند ؛در کشور ما اتاق بازرگانی به عنوان پارلمان صنعت علی رغم قدرت گسترده نتوانسته از ظرفیت خود استفاده کند و استراتژی و راه حل مناسب ارائه دهد.
ابراهیم بهادرانی عضو اتاق بازرگانی در ادامه برنامه تصریح کرد: ما 42 میلیارد دلار در 10 ماهه واردات داشتیم که بیست درصد آن مصرفی بوده است ولی گرایش مردم به کالای داخلی ملموس نیست و امیدواریم گرایش به سمت کالای داخلی باشد.

وی ادامه داد:مشکل مدیریت و بهره وری در فضای کسب و کار ملموس است .
بهادرانی تاکید کرد:مهمترین مشکل در شهرک های صنعتی ،فعالیت با ظرفیت های پایین است به دلیل اینکه صنایع کوچک  ، ظرفیت و پشتوانه مالی محدود دارند و در صورت بروز مشکل مالی ، هیچ شرکت بزرگی نیست که برای آنها تضمین دهد و مورد مالی را برطرف کند.
بهادرانی تصریح کرد:باید یک هلدینگ بزرگی در کنار این صنایع کوچک به عنوان پیشران حرکت کند و توقع از دولت این است که  دخالت را کم کند و به بنگاهها اجازه دهد مشکلات خود را حل کنند.

این عضو اتاق بازرگانی گفت: رتبه کسب و کار ترکیه بین 60 تا 70 است در حالی که رتبه کشور ما 120 اعلام شده است ؛ ما براساس سند 1404 قرار است در منطقه رتبه اول را کسب کنیم ولی در واقعیت از سایر کشورهای منطقه عقب افتاده ایم، به این ترتیب اگر رفتارمان را تغییر ندهیم نمی توانیم مشکلات کشور را حل کنیم.

در ادامه برنامه هاشمی  رییس شهرک صنعتی عباس آباد در خصوص مشکلات صنایع اظهار داشت: متاسفانه بیشترین آسیب و هجمه از سوی سازمان ها متوجه صنایع کوچک است و یکی از مشکلات ما مدیران تاثیر گذار دور از میدان هستند زیرا با وجود وعده های مسئولان هنوز زیر ساخت های لازم در شهرک های صنعتی فراهم نیست.

وی ادامه داد: امروز باید همه دستگاهها  به عنوان یک قرارگاه رزمی و مهندسی وارد عمل شوند و بهره بانکی بالا، سهم بیمه بالای کارفرما و ارزش افزوده بالا از جمله مهمترین مشکلات صنعتگران است  که در صورت ادامه این روند صنایع کوچک را به قهقرا می برد.
هاشمی تاکید کرد : در این شرایط سازمان صنایع کوچک به عنوان متولی باید وارد عمل شود.
کد مطلب: 2108
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *