پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
۰
شنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۳۱

نمره منفی دولت در حمایت از کالاهای ایرانی

فعالان بخش خصوصی معتقدند کمترین کاری که دولت می‌تواند انجام دهد، حمایت از تولیدکنندگان است، اما هیچ حمایتی دیده نمی‌شود.
نمره منفی دولت در حمایت از کالاهای ایرانی
به گزارش توليد ايرانی؛  این جمله را از سوی دولتی‌ها زیاد شنیده‌ایم؛ «کالای خارجی نخرید» معاون اول رییس‌جمهور نیز در روزهای پایانی سال گذشته مصرف کالای ایرانی را یک افتخار ملی اعلام کرد. بنا به گفته اسحاق جهانگیری، مصرف کالای ایرانی نباید فقط در حد یک شعار باقی بماند. مردم ایران باید با این نگاه به مصرف کالای ایرانی روی آورند که محصولات ایرانی حاصل دسترنج فرزندان ملت ایران است.

این تاکید در شرایطی است که نمره دولت در حمایت  از کالاهای ایرانی از نگاه برخی فعالان اقتصادی منفی بوده است. درست است که از یک طرف، فرهنگ استفاده از کالاهای ایرانی باید تغییر کند، اما از سوی دیگر، شرایط برای تولید باید تسهیل شود.

این در حالی است که خط تولید کارخانه‌ها طی سال‌های اخیر شبیه به یک تراژدی تلخ از کار افتاده و یک عمر فعالیت کارگرها طی سال ‌ای رکود، دود شده و به هوا رفته است.

فعالان بازار می‌گویند «هر اتفاقی که در اقتصاد کلان رخ دهد، روی کار تولیدی اثر می‌گذارد. تحریم و رکود و همه چیز کار را برای  ما سخت و نفس‌گیر می‌کند، اما بدتر از همه، این است که در چند سال گذشته، همه بازار از جنس‌های وارداتی پر شد.»

به اعتقاد آنها، «یک زمانی جنس ایرانی ارج و قربی داشت و حتی تمام جهیزیه‌ها، با کالاهای ایرانی پر می‌شد. اما الان خرید برندهای گران خارجی، یک پز شده و کار به جایی رسیده که به‌خصوص در پوشاک، خیلی از تولیدکنندگان داخلی مجبور هستند مارک‌های خارجی به کارشان بزنند تا مردم خرید کنند.»

هم‌اکنون تولیدکنندگان و صنعتگران کشور از نبود نقدینگی و منابع مالی شکوه دارند و معتقدند اگر اندک رقمی به این حوزه توزیع شود، گره‌ای از مشکلات آنها باز می‌کند و می‌توانند تا آنجا که می‌توانند، کمر خود را صاف کرده و به تولید ادامه دهند و یا این‌که نسبت به بیکاری کارگران خود اقدام نکنند.

در این خصوص، محمدمهدی زاهدی، رییس کمیسیون آموزش عالی مجلس گفته است: نخستین قدم در دولت تدبیر و امید، وعده برای بهبود دائمی محیط کسب‌وکار بود و این‌که در کوتاه‌مدت بسته‎های تشویقی برای حرکت‎‎های اقتصادی در نظر گرفته شود؛ این در حالی است که بسیاری از افراد مشاغل خود را از دست دادند و از بنگاه‎های اقتصادی و صنعتی به حالت نیمه تعطیل و تعطیل درآمدند.

بنا به گفته وی، هم‌اکنون برخی شهرک‎های صنعتی با حداکثر 10 درصد ظرفیت کار می‎کنند. به اعتقاد زاهدی، اکنون بعد از گذشت بیش از سه سال جای این سوال وجود دارد که چقدر بهبود فضای کسب‌وکار اتفاق افتاده است، بر اساس سیاست‎های غلطی که بوده، از نزدیک به 150 هزار هکتار پنبه‎کاری در استان گلستان، این رقم به 10 درصد رسیده است و کارخانه‎های پنبه یکی پس از دیگری  تعطیل شدند.

رضا حدیدی، یکی از فعالان بخش خصوصی نیز می‌گوید: ما فقط حمایت دولتی را در شعار دیدیم؛ در همه جای دنیا تغییرات را از  ریشه شروع می کنند؛ دولت هم می‌تواند با حمایت از بخش تولید داخلی، این کار را انجام دهد اما همه چیز فقط شعار است.

وی تاکید می‌کند: کمترین کاری که دولت می‌تواند انجام دهد، حمایت از تولیدکنندگان است، اما هیچ حمایتی نیست.
 
کد مطلب: 28
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *