جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
۰
دوشنبه ۱ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۵۸

چادر ایرانی تولید شد

بعد از سال ها انتظار در صنعت ایران، چادر ایرانی تولید شد
چادر ایرانی تولید شد
توليد ايرانی: اهمیت پوششی مانند چادر گرچه در ذهن عموم، دغدغه‌ای فرهنگی و اجتماعی محسوب می‌شود، اما در حوزه اقتصاد نیز این موضوع چالش‌ها و دغدغه‌های فراونی دارد تا جایی که دو سال پیش لایحه‌ای با عنوان «حمایت از تولید پارچه چادر مشکی» از سوی وزارت صنعت به مجلس ارائه شد.
 
این دغدغه قرار است تا سال آینده برای همیشه برطرف شود، زیرا مدیرکل دفتر نساجی وزارت صنعت، معدن و تجارت از خرید دانش فنی تولید چادر مشکی از کشور کره خبر می‌دهد.

گلناز نصرالهی بر این اساس از راه‌اندازی واحد تولیدی چادر مشکی حجاب شهرکرد تا اواسط سال آینده خبر می‌دهد و ادامه می‌دهد: با راه‌اندازی این واحد تولیدی، ده میلیون متر انواع پارچه ساده و گلدار چادری با کیفیت مرغوب تولید می‌شود.

به گزارش ایسنا، نصرالهی می‌گوید: در این زمینه تمام گشایش اعتبارات ماشین‌آلات بافندگی و رنگرزی و چاپ و تکمیل به ارزش 20 میلیون دلار انجام و دانش فنی آن هم خریداری شده
نیاز سالانه ایران به پارچه چادر مشکی حدود 75 میلیون متر برآورد شده است که اکنون به دلیل این‌که در تولید پارچه چادر مشکی تولید داخلی وجود ندارد، تعرفه واردات چادر مشکی 10 درصد است در حالی که دیگر پارچه‌ها 30 و 32 درصد است.
است. به گفته او ،هرساله بحث تولید پارچه چادر مشکی در اولویت سرمایه‌گذاری صنعت نساجی گنجانده می‌شده و این مساله مورد پیگیری بوده و امسال هم در اولویت سرمایه‌گذاری است و هم پیگیری‌های قبلی برای ایجاد یک واحد تولید پارچه چادرمشکی با کیفیت مناسب به نتیجه رسید.

75 میلیون متر، نیاز سالانه ایران به پارچه چادر مشکی

ایران به عنوان یکی از بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان چادر، جزو بزرگ‌ترین واردکنندگان این کالا نیز به شمار می‌رود. نکته قابل توجه این‌ است که کشورهای صادرکننده چادر مشکی به ایران که شامل کره‌جنوبی، ژاپن، اندونزی، چین و هند است، اصلا پوشش چادر ندارند، اما توانسته‌اند بازار چادر مشکی ایران را در دست بگیرند.

نیاز سالانه ایران به پارچه چادر مشکی حدود 75 میلیون متر برآورد شده است که اکنون به دلیل این‌که در تولید پارچه چادر مشکی تولید داخلی وجود ندارد، تعرفه واردات چادر مشکی 10 درصد است در حالی که دیگر پارچه‌ها 30 و 32 درصد است.

به گفته مدیرکل دفتر نساجی وزارت صنعت، معدن و تجارت اکنون به علت این‌که پارچه چادر مشکی در کشور تولید نمی‌شود، حمایت‌های تعرفه‌ای هم نسبت به دیگر پارچه‌ها بسیار کم و در حد نخ و الیاف است، اما در صورت راه‌اندازی واحدهای بیشتر تولید پارچه چادر مشکی، حمایت‌های ما نیز در حد کالای نهایی پارچه خواهد بود.

نصرالهی ادامه می‌دهد: یکی از مصارف عمده کشور در پارچه چادر مشکی است که در نوع مانتو و مقنعه هم استفاده
همین تنوع در مدل چادرها که اتفاقا برای راحت‌تر بودن در استفاده از چادر طراحی شده، مورد توجه جوانان بوده است، اما همواره قیمت چادر به نسبت دیگر پوشش‌های رایج در کشور، یکی از مشکلات بر سر ترویج استفاده از این حجاب برتر بوده است.
می‌شود، بر این اساس مناسب است با توجه به مصرف عمده این نوع پارچه، تولید آن در داخل باشد.

حجاب برتر نیازمند حمایت

به مدد برپایی جشنواره‌های مختلف حجاب و مد و لباس در سال‌های اخیر، چادر‌های مورد استفاده از سوی بانوان ایرانی و خصوصا دختران جوان، نسبت به شکل و شمایل اصلی آن تغییر و تحولات زیادی داشته است.
تا پیش از این تنها مدل‌های رایج چادر، چادر ساده و چادر عربی بود، اما در این سال‌ها مدل‌های مختلفی چون چادر ملی، چادر دانشجویی، چادر جلابیب، چادر لبنانی و چادر قجری تولید شده و مورد استقبال مردم نیز قرار گرفته است.

همین تنوع در مدل چادرها که اتفاقا برای راحت‌تر بودن در استفاده از چادر طراحی شده، مورد توجه جوانان بوده است، اما همواره قیمت چادر به نسبت دیگر پوشش‌های رایج در کشور، یکی از مشکلات بر سر ترویج استفاده از این حجاب برتر بوده است.

هم‌اکنون قیمت معمول پارچه‌های چادری موجود در بازار به دلیل وارداتی بودن آنها از متری 40 هزار تومان شروع می‌شود که نیاز به پنج متر پارچه برای دوخت چادر از هزینه‌بر بودن تهیه آن خبر می‌دهد. واردات پارچه چادری و گران بودن قیمت‌ها بارها مورد انتقاد قرار گرفته بود تا جایی که کارشناسان حوزه فرهنگی، محدودیت‌ها و سنگ‌اندازی‌ها برای تولید داخلی پارچه چادری را توطئه‌ای برای منزوی کردن این پوشش تلقی می‌کردند.
با این تفاسیر خرید دانش فنی تولید چادر مشکی و تولید آن در داخل کشور می‌تواند امیدهای تازه‌ای را برای
بسیاری از کسانی که واردکننده چادر مشکی هستند، به دلیل سود سرشار نگذاشته‌اند چادر مشکی در کشور تولید شود، زیراتجارت چادر مشکی ارزان‌تر، پرسودتر و راحت‌تر از تولید آن است
ترویج و حمایت بیشتر از این حجاب برتر در پی داشته باشد.

سود سرشار واردات، مانعی بر سر راه تولید داخلی

سال گذشته انجمن صنایع نساجی اعلام کرد: چند سال پیش کارخانه ایران مرینوس با سابقه 30 ساله و تخصص در تولید پارچه‌های فاستونی، یک کار تحقیقاتی انجام داد و اعلام کرد که موفق به بافت پارچه چادر مشکی و دسترسی به تکنولوژی رنگ این نوع پارچه شده است، اما تولید پارچه چادر مشکی در این کارخانه کاملا متوقف شد.

کارخانه‌های کرپ‌ناز و نای زرین اصفهان هم با هدف تولید پارچه چادر مشکی احداث شده بود که کارخانه نای زرین پس از مدتی فعالیت تعطیل شد، کارخانه کرپ‌ناز نیز فقط تولید پارچه‌های سبک سیستم پنبه‌ای دارد و پارچه چادر مشکی در این کارخانه تولید نمی‌شود. کارخانه حجاب شهرکرد هم پیش از این مقدار محدودی تولید پارچه چادر مشکی داشته که فقط حدود 5 درصد از نیاز بازار را جوابگو بوده است.

اما نکته حائز اهمیت این که برخی ادعا دارند بسیاری از کسانی که واردکننده چادر مشکی هستند، به دلیل سود سرشار نگذاشته‌اند چادر مشکی در کشور تولید شود، زیراتجارت چادر مشکی ارزان‌تر، پرسودتر و راحت‌تر از تولید آن است و برای فراهم آوردن شرایط لازم و ایجاد کارخانجات تولیدکننده، دولت باید کمک کند.

این نکته وقتی روشن‌تر می‌شود که بدانیم فقط در سال 91، 17 میلیون دلار پارچه چادر مشکی وارد کشور شده و 170 میلیون دلار فروش رفته است.
کد مطلب: 3
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *