يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
۰
چهارشنبه ۳ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۴۰

راهکارهای تحقق حمایت از کالای ایرانی و تولید ملی

حفظ فرهنگ اصیل ایرانی، عمقی شدن نگاه مسئولان به مقوله خطر نامرئی هجمه فرهنگی، همچنین توجه به صدمات اقتصادی و تجاری که توسط ورود کالاهای خارجی به کشور تحمیل می‌شود نیازمند توجه و بازبینی است.
راهکارهای تحقق حمایت از کالای ایرانی و تولید ملی
توليد ايرانی: حفظ فرهنگ اصیل ایرانی، عمقی شدن نگاه مسئولان به مقوله خطر نامرئی هجمه فرهنگی، همچنین توجه به صدمات اقتصادی و تجاری که توسط ورود کالاهای خارجی به کشور تحمیل می‌شود نیازمند توجه و بازبینی است.
محور پیام نوروزی امسال مقام معظم رهبری حمایت از کالای ایرانی با همراهی همه آحاد ملّت و از جمله مسئولین می‌باشد. لذا اگر تولید ملّی شتاب بگیرد، بسیاری از مشکلات حل خواهد شد. این فقط مربوط به مسئولین نیست؛ آحاد ملّت همه می‌توانند در این زمینه کمک بکنند و به‌معنای واقعی کلمه وارد میدان بشوند. مسئله فرهنگ‌سازی در این زمینه امری خطیر است که مطالعه و بررسی دقیق جوانب آن، همکاری و همیاری جمعی مردم، دولت، تولید کنندگان و طراحان و برنامه‌ریزان را طلب می‌کند و باید به خاطر داشت که فرهنگ‌سازی در مورد موضوعی خاص در میان آحاد جامعه کاری است نیازمند تلاش بسیار زیاد و خستگی‌ناپذیر.
پرسشی که اینجا مطرح است، این است که چرا علی‌رغم این همه تبلیغات، شعارها و ایراد سخنرانی‌ها، باز هم کالای ایرانی مورد استقبال عموم واقع نشده و بیشتر مردم همچنان در گزینش میان کالای خارجی و ایرانی، اغلب کالای خارجی را انتخاب می‌کنند؟!
در پاسخ به این پرسش، علاوه‌بر مطرح شدن کیفیت کالا، در می‌یابیم که خرید کالای به اصطلاح مارک خارجی، به یک عادت و رویه معمول به ویژه میان طبقه مرفه و گاه اقشار متوسط جامعه تبدیل شده است. به گونه‌ای که افراد، بدون اندک تأملی درباره وضعیت اقتصادی کشور، پیامدهای عدم حمایت از بازار تولید داخلی، اندیشیدن به مسائل ارزشی و آرمانی، فرهنگ و هویت ملی و دینی، تنها با در نظر گرفتن مصالح فردی، کالاهای خارجی را بر می‌گزینند و در کنار سایر موارد که مربوط به مسئولین است، تولید ملی تضعیف می‌شود. واقعیت این است که برای رسیدن به ایرانی آباد، پیشرفته و منطبق بر سند چشم انداز 20 ساله کشور و مهم‌تر از آن، رقابت با کشورهای هم تراز در منطقه، بایستی اقتصاد را از یک اقتصاد مبتنی بر نفت، به سمت یک اقتصاد مبتنی بر کارایی و بهره وری سوق داد که این تنها در سایه تولید ملی میسر است. بدون تردید پیش نیاز تحقق این مهم، همفکری، همدلی و همکاری همگانی است. همه تفکرات و جناح‌ها باید اختلافات را کنار گذاشته و دست در دست بخش‌های خصوصی و تعاونی کشور داده و عزم ملی را برای تقویت تولید ملی جزم نمایند و صد البته فرصت‌های حرکت و عمل واقعی و مفید را فدای تبلیغ و شعار ننمایند. از طرف دیگر خرید کالای ایرانی نیازمند یک تحرک و غیرت ملی است. یعنی خرید و استفاده از کالای ایرانی باید به یک دغدغه تبدیل شود نه یک انتخاب. تحقق این مهم مستلزم فرهنگ‌سازی می‌باشد تا حس غیرت، تعصب، عرق ملی و هویت ایرانی اسلامی افراد تحریک شود.
فرهنگ سازی به معنای القای شیوه‌های علمی، صحیح و کارآمد در جهت تغییر رفتارها و درونی سازی رفتارهای سازنده است. هرگاه «فرهنگ سازی» را به مثابه «برج سازی» بدانیم، فرهنگ معادل برج بسیار بزرگی است که ساخت آن، نیاز به معمارانی زبده و هزینه کردن مبالغ هنگفت، رعایت کامل استانداردها و موازین مهندسی، علم روز، سلیقه زیبا، انتخاب مکان مناسب و صرف زمان مناسب دارد تا اهداف موردنظر تأمین شود. مسلماً مالکان این برج، برای اجرای ایده خود سراغ معماران کم تجربه نخواهند رفت؛ زیرا می‌دانند این اقدام، عواقب جبران ناپذیری از لحاظ مالی و... در پی خواهد داشت. فرهنگ سازی نیز ساخت بنایی با همین خصوصیات در ابعاد بسیار بزرگتر، ظریف‌تر و حساس‌تر است؛ لذا در این زمان خاص که در معرض تحریم‌ها و تهدیدهای جهانی قرار داریم و در این مکان خاص که کشور ما به عنوان ام‌القرای جهان اسلام و کانون بیداری اسلامی در دنیا مطرح است، ساخت بنایی با این عظمت و تحقق آرمان‌های فرهنگ سازان برای بی‌اثر کردن تحریم‌ها و تهدیدها، نیاز به معماران فرهنگی مجرب، متخصص، متبحر و متعهد به آرمان‌های اسلام دارد که بتوانند با طرح نقشه‌های تمام عیار، سنگ بنای تحقق فرهنگ دینی را در کشور پی‌ریزی کنند و اصلاح امور فرهنگی را در همه حوزه‌ها آغاز نمایند. امروز باید برای اجرایی شدن آرمان ملی استقلال اقتصادی، سرمایه‌گذاری مناسبی در ترویج فرهنگ کار و تولید و حمایت از تولید کنندگان داخلی ایجاد شود. باید آموخت که استقلال اقتصادی، علاوه‌بر بی‌نیازی از بیگانه، گسترش روابط جهانی را نیز به دنبال دارد و این امکان را فراهم می‌آورد که در کنار عرضه محصولات ایرانی به کشورهای هدف، فرهنگ و آداب و رسوم اسلامی نیز به آن کشورها صادر شود. هم چنین باید علل فشارهای اقتصادی را برای مردم روشن کرد و به آنان آموخت که اسلامی بودن و الگو بودن انقلاب ما، بزرگ‌ترین معضل دشمنان است که موجب شده، تمام هم و غم خود را در جبهه اقتصادی به کار بندند تا انقلاب ما را به زانو در آورند. دشمنان معتقدند که «ایران، همچنان سرسخت‌ترین چالش جبهه استکبار است؛ بنابراین باید کاری کرد که درگیر خود باشد و از سرانجام پیچ مهم تاریخی غافل بماند. بی‌ثبات سازی یا القای بحران شگرد مؤثری است».
 توفیق در عرصه اقتصادی، مستلزم فرهنگ سازی و ارائه راهکارهای فرهنگی است. به فرموده رهبر معظم انقلاب: «استقلال یک ملت، جز با استقلال فرهنگی تأمین نمی‌گردد.»

 
کد مطلب: 3296
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *