يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
۰
يکشنبه ۸ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۱۹:۰۱

پیش‌بینی‌ افت تورم در آینده نزدیک

کاهش نرخ تورم در هر سه شاخص نقطه به نقطه، ماهانه و سالانه، افت بیش از ۹ درصدی تورم تولیدکننده در کنار اقدامات دولت برای مهار نقدینگی، نوید آن را می‌دهد که تا پایان سال روند رشد قیمت‌ها به طور قابل توجهی افت می کند و برخی گمانه‌زنی‌ها از رسیدن نرخ تورم به محدوده ۳۵ درصد حکایت دارد.
پیش‌بینی‌ افت تورم در آینده نزدیک
به گزارش توليد ايرانی، کاهش نرخ تورم در هر سه شاخص نقطه به نقطه، ماهانه و سالانه در دی‌ماه ۱۴۰۲ نوید این را می‌دهد که روند رشد قیمت‌ها به تدریج در حال کنترل شدن است و پیش‌بینی‌های کارشناسی نشان می‌دهد نرخ تورم در حالت بدبینانه می‌تواند تا پایان سال به ۳۵.۷ درصد برسد.

دو روز قبل مرکز آمار اعلام کرد که در دی ماه ١٤٠٢، تورم نقطه به نقطه خانوارهای کشور، ٣٨,٥ درصد بوده که در مقایسه با ماه قبل، ١,٧ واحد درصد کاهش داشته است. تورم ماهانه نیز رقم ۲.۶ درصد را نشان داد که ۰.۳ درصد در مقایسه با آذرماه کاهش یافت. تورم سالانه نیز در دی ماه ١٤٠٢، به ٤٣,٦ درصد رسیده که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل ٠,٨ واحد درصد کاهش یافته است.

بر اساس گزارش های رسانه‌ای نرخ تورم در سناریوی خوش‌بینانه به رقم ۳۳.۱درصد، در سناریوی محتمل و میانه به ۳۴.۳ درصد و در سناریوی بدبینانه به ۳۵.۷ درصد خواهد رسید. در نتیجه به نظر می‌رسد در صورت عدم رویداد غیر منتظره، مسیر تورم تا پایان سال کاهشی خواهد بود.

محمد شیریجیان ـ معاون بانک مرکزی - نیز در این زمینه گفت: به منظور استمرار روند نزولی تورم تا پایان سال، اقدامات جدید بانک مرکزی در استفاده از ابزارهای سیاست پولی به زودی ابلاغ می‌شود.

با اجرای سیاست های پولی فعلی، نرخ رشد ۱۲ ماهه نقدینگی از ۳۳.۱ درصد ابتدای امسال به حدود ۲۶ درصد بر اساس آخرین اطلاعات موجود کاهش یافته است. همچنین نرخ تورم تولیدکننده (PPI) نیز با تحقق عدد ۰.۶ درصدی در دی ماه، میزان نقطه به نقطه این شاخص از ۴۰.۷ درصد ابتدای امسال با ۹.۵ درصد کاهش به ۳۱.۲ درصد در دهمین ماه سال رسیده است.

به گفته شیریجیان، بانک مرکزی با تداوم سیاست‌های جاری و اتخاذ راهکارهای جدید متناسب با شرایط، با جدیت دستیابی به اهداف پیش‌بینی شده متغیرهای پولی را در راستای تحقق مهار تورم و کمک به رشد تولید دنبال می‌کند.
کد مطلب: 38103
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *