شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
۰
سه شنبه ۱۷ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۰۷:۵۸

بحرانی که می‌تواند فرصت باشد

خودروهای برقی چین در بحران هوای آلوده به تایلند می‌روند.
بحرانی که می‌تواند فرصت باشد
به گزارش توليد ايرانی، موضوع آلودگی هوا در صدر دستور کار سیاسی تایلند قرار گرفته است و با توجه به اینکه اگزوز وسایل نقلیه در آلودگی هوا نقش دارد، این بحران به عنوان یک فرصت برای شرکت‌های خودروهای الکتریکی چینی پدیدار شده است.

مقابله با آلودگی ناشی از وسایل نقلیه که شهروندان را بیمار می‌کند، بازار مهم گردشگری را تهدید می‌کند و رشد تولید ناخالص داخلی را تحت تاثیر قرار می‌دهد و به عنوان هدف اصلی سرتا تاویسین، نخست وزیر تایلند اعلام شده است. سیاستگذاران تایلندی برقی‌سازی خودرو را بخش بزرگی از راه‌حل می‌دانند و دولت این موضوع را از قوانین کلیدی ماه‌های اخیر ارائه کرده است.

تایلند مدت‌هاست که مرکز تولید شرکت‌های بزرگ خودروسازی ژاپنی بوده است و سیاست‌گذاران از فرصتی برای ارتقای ظرفیت و دانش محلی خودروهای برقی محلی و تخصیص یارانه‌ها به تولید خودروهای محلی استفاده می‌کنند و این موضوع باعث افزایش فعالیت خودروسازان چینی می‌شود.

این واقعیت که این شرکت‌های ژاپنی تمایل به تولید قطعات خودرو در داخل بیشتر از شرکت‌های چینی دارند، می‌تواند مزایایی را برای آنها در جنگ قیمت ایجاد کند. شرکت‌های چینی خودروهای برقی همچنین باید در اقتصاد خودرویی مرتبط با تولید خودروهای با سوخت فسیلی که به کشورهای در حال توسعه صادر می‌شوند، چاره‌ای بیاندیشد.

بر اساس گزارش بانک جهانی در دسامبر، مشکلات بهداشتی مرتبط با قرار گرفتن در معرض ذرات آلاینده، حدود ۳۲.۸ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۹ برای تایلند هزینه داشت که حدود ۶ درصد از تولید ناخالص داخلی آن است. تایلند در ژوئن ۲۰۲۲ طرح EV۳.۰ را راه‌اندازی کرد که یارانه‌های نقدی متفاوتی را برای خودروهای برقی مسافربری وارداتی بر اساس مشخصات باتری و قیمت خرده‌فروشی آن‌ها ارائه می‌کرد.

به عنوان بخشی از این سیاست، مدل‌های خودروهای سواری وارداتی که قبل از پایان سال ۲۰۲۳ فروخته می‌شوند از بخشی از عوارض واردات و مالیات معاف هستند.

این کشور در نوامبر، طرح جدید EV۳.۵ را برای تقویت بیشتر سرمایه‌گذاری و تولید داخلی اعلام کرد که بر اساس آن یارانه‌های نقدی کاهش می‌یابد و نسبت‌های تولید محلی افزایش می‌یابد. خودروسازان باید تا سال ۲۰۲۶ به ازای هر واردات، دو خودروی برقی داخلی تولید کنند و این نسبت در سال ۲۰۲۷ سه به یک خواهد رسید و این طرح از ۲ ژانویه آغاز شد. شرکت خودروسازی چینی چانگان موتورز در ۱۷ ژانویه س از امضای یک تفاهم‌نامه با وزارت دارایی تایلند، اولین خودروسازی شد که در طرح EV۳.۵ شرکت کرد.

بر اساس گزارش اتولایف تایلند، در مجموع ۷۶۳۱۴ خودروی الکتریکی در سال ۲۰۲۳ در تایلند ثبت شد که نزدیک به ۸۵ درصد آنها برندهای چینی بودند. بر اساس این وب سایت، برندهای چینی از بین پنج خودروی الکتریکی پرفروش در این کشور، چهار رتبه را به خود اختصاص دادند.

تقویت نیاز تایلند به تولید داخلی، بسیاری از خودروسازان چینی را بر آن داشته تا از طرح هایی برای ایجاد کارخانه های مونتاژ خودرو در این کشور رونمایی کنند. در ۴ نوامبر، اولین گروه از ام جی ۴ تمام الکتریکی از خط تولید کارخانه‌ای در تایلند خارج شد. سایک موتور در آن زمان گفت که این خودروها اولین خودروهای الکتریکی خالص مونتاژ شده در تایلند بودند. شرکت خودروسازی گوانگ‌ژو، برند خودروهای الکتریکی نیز اعلام کرده‌اند که قصد دارند در تایلند حضوری تولید کنند.

برند آیون که قبلاً خودروهای برقی را به تایلند صادر می‌کرد، در حال آماده سازی کارخانه‌ای در این کشور با ظرفیت تولید سالانه ۵۰ هزار خودرو است. مارس گذشته، بی وای دی، اولین کارخانه خارج از کشور خود در تایلند را آغاز کرد که قرار است در سال ۲۰۲۴ با ظرفیت تولید سالانه ۱۵۰ هزار خودروی برقی شروع به کار کند. علاوه بر این، خودروسازان چینی با حضور تولیدی در تایلند در حال حاضر حدود ۲۰ درصد هزینه تولید بالاتری نسبت به چین خواهند داشت زیرا اکثر قطعات مورد استفاده در خودروهای برقی مونتاژ محلی آنها همچنان از چین حمل می شود.

تولیدکنندگان خودروی چینی که در تایلند تجارت می‌کنند با چالش‌هایی از سوی همتایان ژاپنی خود مواجه هستند که برای دهه‌ها بر بازار تسلط داشته‌اند که خودروهای با سوخت فسیلی انتخاب ارجح برای اکثر خریداران خودرو هستند.

حدود ۸۰ درصد از قطعات مورد استفاده در خودروهای تویوتا مونتاژ شده در تایلند در داخل تولید می‌شوند و در صورت وقوع جنگ قیمتی با شرکت‌های چینی، این شرکت فضای قابل توجهی را برای کاهش قیمت‌ها باقی می‌گذارد. به نظر می‌رسد دولت تایلند از ظهور بازار متنوع خودروهای برقی خرسند است. تویوتا به همراه هوندا، ایسوزو و میتسوبیشی در اوایل ماه جاری متعهد شدند که در طی پنج سال آینده ۴.۳ میلیارد دلار برای بازسازی کارخانه‌های خود در تایلند برای تولید خودروهای برقی سرمایه گذاری کنند.

بر اساس گزارش گلوبال، یک منبع آگاه اعلام کرد که مقامات محلی احتمالاً به تشدید رقابت بین خودروسازان چینی و ژاپنی ادامه می دهند زیرا تایلند صنعت خودروی خود را ارتقاء می‌دهد.

 
کد مطلب: 38150
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *