دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
۰
شنبه ۱۰ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۴۲

ممنوعيت کشت برنج در استان‌های غیر از شمال + عکس

معاون آب و خاک وزارت کشاورزی: کشت برنج تا ۳ سال آینده در استان‌های کشور بجز استان گیلان و مازندارن ممنوع می‌شود
ممنوعيت کشت برنج در استان‌های غیر از شمال + عکس
توليد ايرانی : معاون آب و خاک وزارت کشاورزی علی مراد اکبری با اشاره به اینکه کارگروه ملی سازگاری با منابع آب این دستورالعمل را هفته گذشته تصویب کرد افزود: وزیر نیرو ، وزیر جهاد کشاورزی ، وزیر صمت ، وزیر کشور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اعضای کارگروه ملی سازگاری با منابع آب هستند و این کمیته مصوبه ممنوعیت کشت برنج را به عنوان بخشی از دستورالعمل الگوی کشت مصوب و ابلاغ کرده است.
وی گفت: چند نوع کشت جایگزین برای برنج پیشنهاد شده است و باید برای معیشت و رونق بخش کشاورزی در استان هایی که به جز گیلان و مازندران برنج می کارند جایگزین شود.
معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی ­افزود: 630 هزار هکتار شالیزار در کشور وجود دارد که 170 هزار هکتار خارج از استان های شمالی است.
اکبری گفت: با توجه به ممنوعیت کشت برنج اگر زیرساخت های شالیزارهای گیلان و مازندران اصلاح نشود و زه کشی مناسب صورت نگیرد امنیت غذایی در بخش این محصول به خطر می افتد.
وی تصریح کرد: در کارگروه ملی سازگاری با منابع آب بر اصلاح زیرساختها اصرار داریم.
معاون آب و خاک وزارت جهادکشاورزی افزود: براساس برآوردهای انجام شده سالانه 5 میلیارد مترمکعب آب در شبکه های انتقال تبخیر می شود که این ساختار برای حفظ میزان تولید محصولات به ویژه برنج باید اصلاح شود.
وی همچنین تعداد چاه های غیرمجاز را در کشور 350 هزار حلقه اعلام کرد و گفت: مسدودکردن چاه های غیرمجاز وظیفه وزارت نیرو است اما در بسیاری از مناطق کشور از آنجا که چاه غیرمجاز با معیشت کشاورز گره خورده مسدودکردن چاه کار سختی است.
معاون آب و خاک وزارت جهادکشاورزی افزود: افرادی هستند که 5 حلقه چاه دارند که سه چاه غیرمجاز است این چاه ها باید مسدود شود و افرادی نیز یک حلقه دارند که غیرمجاز است و معیشت خود را با این چاه تامین می کنند برای حمایت از این افراد باید راه های جایگزین اجرا شود به طور مثال تسهیلات احداث گلخانه اختصاص یابد تا بتوانند با سهم آب کم اقتصاد خود و خانواده خود را تامین کنند.
اکبری تاکید کرد: چاه های غیرمجاز غارت منابع آب است و برای مسدودکردن این چاه ها باید مسئولان سه قوه همکاری کنند.
وی تعداد چاه های مجاز آب را در کشور 400 هزار حلقه اعلام کرد.


اراضی قابل کشت به کمتر از 8 میلیون هکتار کاهش یافته است
معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: از 18 میلیون و 500 هزار هکتار اراضی قابل کشت حدود 8 میلیون و 500 هزار هکتار آبی است که به علت کاهش شدید منابع آب این میزان به کمتر از 8 میلیون هکتار رسیده است.
علی مراد اکبری در جلسه خبری امروز با اشاره به اینکه 37 میلیون هکتار از اراضی کشور مستعد کشاورزی است اما به علت محدودیت شدید منابع آب در چرخه تولید قرار ندارد افزود: نبود خاک مرغوب و مناسب نیز از دیگر محدودیت های توسعه کشت محصولات در کشور است به طوری که فقط یک میلیون و 300 هزار هکتار از اراضی خاک مناسب و مرغوب دارد.
وی گفت: خاک 4 میلیون و 300 هزار هکتار از اراضی کشاورزی به علت فقر مواد آلی و کربن محدودیت کشت دارد و در 5 میلیون و 300 هزار هکتار دیگر نیز فقط چند نوع محصول قابلیت رشد و تولید دارد.
معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی افزود: خاک 4 میلیون و 95 هزار هکتار از اراضی نیز به هیچ وجه قابل استفاده نیست.
اکبری گفت: 60 درصد از اراضی کشاورزی کمتر از نیم درصد مواد آلی و کربن آلی دارد و به همین علت این خاک ها قابلیت نگهداری آب ندارد.
وی از اختصاص بودجه ویژه برای تهیه نقشه های آلی کربن به منظور بهبود شرایط خاک در بودجه سال آینده خبر داد و افزود: با تهیه نقشه دقیق از میزان مواد آلی و کربن موجود در خاک اجرای الگوی کشت و تعیین سهم آب برای اراضی کشاورزی امکان پذیر می شود.


شبکه نوین آبیاری در بیش از 2 میلیون هکتار از اراضی اجرا شده است
معاون آب و خاک وزارت جهاد و کشاورزی گفت: از سال 92 تاکنون 745 هزار هکتار از اراضی کشاورزی تحت پوشش شبکه های نوین آبیاری قرار گرفته است.
علی مراد اکبری در ادامه جلسه خبری امروز با اشاره به اینکه سال گذشته 280 هزار هکتار از اراضی تحت پوشش شبکه های نوین آبیاری قرار گرفت افزود: در مجموع 2 میلیون 36 هزار هکتار از اراضی تحت پوشش شبکه های نوین آبیاری قرار دارد .
وی گفت: از ابتدای سال تاکنون حدود 75 هزار هکتار و تا پایان سال 133 هزار هکتار به شبکه های نوین آبیاری مجهز می شود.
معاون آب و خاک وزارت جهادکشاورزی ­از تجهیز و نوسازی شبکه های انتقال آب در شالیزارها خبرداد و افزود: 30 هزار هکتار از شالیزارها در چند سال اخیر تجهیز و نوسازی شده است.
اکبری گفت: بازسازی 143 هزار هکتار از زه کش های زیرزمینی نیز از دیگر اقدامات در زمینه افزایش بهره وری آب است.
وی از افزایش اعتبارات احیا و لایروبی قنوات خبرداد و افزود: سال 94 فقط 10 میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافت اما اکنون حدود 70 میلیارد تومان تسهیلات و اعتبار اختصاص یافته است.
معاون آب و خاک وزارت جهادکشاورزی گفت: از سال 92 تاکنون 68 هزار هکتار شبکه فرعی، 1500 کیلومتر انتقال آب با لوله و 274 هزار هکتار از اراضی خشکه زارها تجهیز و نوسازی شده است.
اکبری میزان بهره وری آب را 44 درصد اعلام کرد و افزود: بهره وری آب 39 درصد بود که با اجرای طرح های صرفه جویی آب این عدد 5 درصد افزایش یافته است.
وی گفت: میزان تولید ماده خشک به ازای هر مترمکعب آب 92 صدم کیلوگرم بود درحالی که با اجرای طرح های افزایش بهره وری آب هم اکنون به ازای مصرف هر مترمکعب آب این عدد 48 درصد افزایش یافته است.
معاون آب و خاک وزارت جهادکشاورزی سهم اجرای طرح های بهره وری آب را در کاهش مصرف آب 34 درصد اعلام کرد و افزود: 46 درصد میزان صرفه جویی در مصرف آب با اجرای اصلاح بذر، تغذیه مناسب خاک و توسعه ماشین آلات کشاورزی امکان پذیر است.
اکبری گفت: میزان خرید تضمینی گندم از 9 میلیون و 800 هزار تن عبور کرد این درحالی است که میزان بارندگی در مقایسه با سال گذشته کاهش چشمگیری داشته است این موفقیت حاصل اجرای طرح های به زراعی و توسعه شبکه های نوین آبیاری است.
وی تحویل آب حجمی به کشاورزان را از دیگر راهکارهای افزایش بهره وری آب دانست و افزود: تاکنون برای 30 هزار هکتار از طرح احیا و بازسازی 550 هزار هکتار از اراضی استان های خوزستان و ایلام آب حجمی تحویل شده و 110 هزار هکتار دیگر باقی مانده است.
معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی تاکید کرد: با اجرای طرح تحویل آب حجمی به کشاورزان قصه مصرف آب در بخش کشاورزی رفع می شود.
اکبری گفت: براساس برآوردهای انجام شده میزان مصرف آب در بخش کشاورزی 60 تا 65 درصد است.
وی همچنین از عملکرد وزارت نیرو در تاخیر اجرای طرح برقی کردن چاه های آب کشاورزی انتقاد کرد و افزود: این طرح مصوب سال 93 است اما تاکنون عملیاتی نشده و تاکنون فقط 100 حلقه چاه با همکاری وزارت جهادکشاورزی برقی شده است و متاسفانه وزارت نیرو اعتقادی به اجرای این طرح ندارد چون تعرفه برق در بخش کشاورزی ارزان است.
معاون آب و خاک وزارت جهادکشاورزی طراز تجاری آب مجازی را مثبت دانست و گفت: واردات آب مجازی به کشور 35 میلیارد مترمکعب و صادرات حدود 5 میلیارد مترمکعب است بنابراین طراز تجاری در این زمینه که معادل 30 میلیارد مترمکعب برآورد شده، که مثبت است.
کد مطلب: 4083
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *