يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
۰
شنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۴۴

تولید اسباب بازی با پول نفت اشتباه است

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری گفت: این‌که ما با پول دولت و پول نفت عروسک و اسباب‌بازی تولید کنیم و انتظار داشته باشیم که بچه‌ها با آن بازی کنند اشتباه است.
تولید اسباب بازی با پول نفت اشتباه است
به گزارش توليد ايرانی؛ به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون؛ آیین گشایش چهارمین جشنواره‌ی ملی اسباب‌بازی با حضور سیدمحمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش، سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری، فاضل نظری، مدیرعامل کانون پرورش فکری و جمعی دیگر از مسوولان و دست‌اندرکاران کانون صبح روز شنبه (۲۶ آبان) برگزار شد.

در این برنامه ستاری طی سخنانی با اشاره به یکی از مولفه‌های قدرت نرم در بحث صنایع دستی و اسباب‌بازی از فعالیت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در توسعه‌ی فن‌آوری‌های نرم و هویت‌ساز گفت.

او توضیح داد: باید دید در کشوری مانند ایران که پنج، شش هزار سال تاریخ علم و فناوری و فرهنگ دارد، چرا نمی‌توانیم کارهای‌مان را تجاری کنیم. چرا وقتی چیزی در گوشه‌ای از دنیا تولید می‌شود بدون آن‌که سبقه‌ی ما را داشته باشند می‌توانند با همان محصول تولید ی دنیا را بگیرند، اما ما نمی‌توانیم. چه مشکلی وجود دارد و حلقه‌ی مفقوده چیست؟

ستاری برای نمونه به بحث صنایع دستی اشاره کرد و اظهار داشت: در زمینه‌ی صنایع دستی یکی از بزرگ‌ترین کشور‌های دنیا از نظر تنوع و فن‌آوری هستیم. هنوز هم برای نشان دادن عشق و علاقه‌مان به کسی به او فرش، گلیم و صنایع دستی هدیه می‌دهیم. پشت سر همه‌ی این‌ها یک عمر فرهنگ است و اقوام مختلف در کشور ما این صنایع دستی را ایجاد کرده‌اند.

او با طرح این پرسش که ما با این صنایع دستی چه کرده‌ایم؟ تاکید کرد: ما در این مدت صنایع‌دستی را نابود و از وقتی به پول نفت رسیده‌ایم هویت خودمان را انکار کرده‌ایم.

معاون علمی و فن‌آوری رییس‌جمهوری ادامه داد: بسیاری از صنایع دستی‌های ما در این مدت منقرض شده و این حوزه جزو جا‌هایی بوده است که دانشگاه‌های ما وارد آن نشده‌اند. هرچند هنوز بیشترین صادرات غیرنفتی ما از فرش و صنایع دستی است.

او یادآور شد:، اما متاسفانه صنعت ما به سمتی نرفته که این صنایع دستی را تجاری کند و به سمت پایین بردن قیمت‌ها گام بردارد یا برای مثال دانشگاه‌های‌مان روی طرح، نقشه و مواد تولید فرش کار نکرده‌اند. برهمین اساس مشکلات بسیار زیادی در این زمینه ایجاد شده است.

ستاری با تاکید بر این‌که باید به عقب برگردیم و ببینم چه ایرادی در کار بوده است؟ گفت: باید ببینیم چرا نمی‌توانیم داستان‌های محلی و فرهنگ غنی‌مان را به بچه‌های‌مان بشناسانیم. این کار باید از همین طریق یعنی با کمک قدرت و فن‌آوری‌های نرم اتفاق بیفتد.

به گفته‌ی او چیزی که معاونت علمی و فن‌آوری به دنبال آن است این‌که حلقه‌های مفقوده در این حوزه را پیدا کنند.

ستاری افزود: باید ببینیم چگونه می‌توانیم شتاب‌دهنده‌های کسب و کار و شرکت‌های موفق در این حوزه داشته باشیم. تا با نوآوری و ابتکارشان این کار را انجام بدهند. این‌که ما با پول دولت و پول نفت عروسک و اسباب‌بازی تولید کنیم و انتظار داشته باشیم که بچه‌ها با آن بازی کنند اشتباه است و هیچ‌گاه این اتفاق نمی‌افتد.

او تاکید کرد: نوع نگاه ما باید هم در بخش خصوصی و هم بازار گسترده‌ای که این حوزه دارد، متفاوت باشد تا بتوانیم حلقه‌های مفقوده را کنار هم بگذاریم.

معاون علمی و فن‌آوری رییس‌جمهوری در ادامه از نمایشگاه اسباب‌بازی به عنوان یک نمونه موفق در این حوزه یاد کرد و اظهار داشت: برای ارتقا و ساخت اسباب‌بازی داخلی باید از فرهنگ و مبارزه‌ی نرم استفاده کنیم تا بتوانیم آن‌را به دنیا معرفی کنیم.

او یادآور شد: امروزه بسیاری از اسباب‌بازی‌های بچه‌ها در مقابل تبلت و کامپیوتر رنگ باخته و بچه‌ها دیگر با آن‌ها بازی نمی‌کنند. باید باتوجه به ظرفیت‌های فوق‌العاده زیادی که در حوزه‌ی ICT داریم به این سمت حرکت کنیم و آن‌را توسعه دهیم. ظرفیت خوبی است که بتوانیم در بحث اسباب‌بازی و سرگرمی در معاونت علمی و فن‌آوری کار کنیم.

ستاری در پایان با اشاره به ستاد ویژه‌ی فن‌آوری‌های نرم و هویت‌سازی در این معاونت گفت: در همین راستا برنامه‌ی شرکت‌ها خلاق را از ابتدای امسال داشته‌ایم. برخی از این شرکت‌ها ظرفیت دانش‌بنیان شدن دارند و در برنامه‌ی شرکت‌های خلاق ما این قابلیت برای حمایت کامل از آن‌ها وجود دارد.
کد مطلب: 5123
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *