چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 15 May 2024
۰
سه شنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۲۰

هزینه بالای خودروسازان از جیب مردم پرداخت می‌شود

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: خودرو در کشور ما با کیفیت فعلی گران نیز هست که هزینه‌های بالای آن از جیب مصرف‌کننده اخذ می‌شود.
هزینه بالای خودروسازان از جیب مردم پرداخت می‌شود
به گزارش توليد ايرانی؛ رمضانعلی سبحانی‌فر در یک برنامه تلویزیونی گفت: تولید خودرو از ابتدای امسال با نوسانات نرخ ارز و تحریم‌ها به شدت کاهش پیدا کرد، اما با وجود کاهش عرضه، تقاضا تغییری نکرد که موجب بروز قیمت‌های نجومی در صنعت خودرو شد.
 
وی افزود: سازمان حمایت و وزارت صمت و ستاد تنظیم بازار باید تکلیف قیمت خودرو را مشخص کنند.
 
این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس ادامه داد: به‌لحاظ شرایط خاص کشور وظایف شورای رقابت به ستاد تنظیم بازار واگذار شد لذا بایستی وزارت صمت به بازار خودرو ورود کند.
سبحانی‌فر عنوان کرد: به‌گفته مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت، رئیس‌جمهور تأکید دارد که قیمت‌ها تغییر نکند.
 
وی در ادامه گفت: خودرو در کشور ما با کیفیت فعلی گران نیز هست که هزینه‌های بالای آن از جیب مصرف‌کننده اخذ می‌شود.
 
این نماینده مجلس افزود: قرار شد که شاخص‌های مواد اولیه مشخص گردد و بر اساس قیمت تمام‌شده، قیمت خودرو تعیین شود.
 
سبحانی‌فر تأکید کرد: مجلس معتقد است رابطه منطقی بین عرضه و تقاضا باید باشد تا از افزایش قیمت‌ها در صنعت خودرو خارج شویم بنابراین شاخص‌ها باید بر اساس قیمت تمام‌شده باشد.
 
گفتنی است در حالی با افزایش نرخ ارز، شاهد رشد چشم‌گیر قیمت در صنایعی مثل خودرو هستیم که این صنعت نام ساخت داخل را یدک می‌کشد. به گزارش فارس، بنابر اظهارات مدیران این صنعت، برخی از خودروها تا 93 درصد داخلی شده‌اند، اما برخی مسئولان و کارشناسان این ادعای خودروسازان را بی‌اساس می‌دانند و معتقدند که داخلی‌سازی خودروها در حد بدنه و قطعات تزیینی است.
 
برای اصلاح این وضعیت، باید روشی مشخص برای اندازه‌گیری میزان داخلی‌سازی محصولات در قانون استفاده از حداکثر توان داخل پیش‌بینی شود.
 
ضعف در داخلی‌سازی، تنها ایراد وارده به خودروسازان نیست. ولع خودروسازان برای دریافت پول از مردم به بهانه ثبت‌نام‌های مدت‌دار و در مقابل، خودداری از تحویل به موقع خودروها هم بدعهدی دیگری است که البته این روزها با پیشنهادات عجیب خودروسازان همراه شده است.
 
یکی از خریداران خودرو در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر با بیان اینکه خودروی خود را باید تا مهرماه امسال تحویل می‌گرفته است، گفت: در مراجعات مکرر به نمایندگی فروش با این جمله مواجه شدم که اگر خودرو را نیاز دارم، می‌توانم آن را بدون قطعاتی مثل ایربگ یا بالابر برقی تحویل بگیرم و در قبال آن رضایت خود را از خودروساز اعلام نمایم، این در شرایطی است که در مفاد قرارداد چنین برخورد یک‌طرفه‌ای دیده نشده است!
 
این برخورد با مردم در شرایطی است که معاونت بازاریابی و فروش خودروسازان پاسخ مشخصی مبنی بر زمان تحویل خودرو به مشتریان نمی‌دهد.
کد مطلب: 5325
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *