پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
۰
سه شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۰۴

برداشت مکانیزه برنج در ایران

مدیر کل دفتر غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی گفت: ۱۰۰ درصد برداشت برنج در استان های گیلان و مازندران تا پایان برنامه ششم توسعه مکانیزه می شود.
برداشت مکانیزه برنج در ایران
توليد ايرانی: کاوه خاکسار گفت: سال گذشته ۸۱ درصد کل برداشت در استان مازندران و ۷۰ درصد در گیلان به صورت مکانیزه انجام شد. همچنین پیش بینی می‌شود امسال سطح برداشت مکانیزه این محصول در مازندران با ۵ درصد افزایش به ۸۶ درصد و گیلان به ۸۰ درصد برسد.

خاکسار، توسعه مکانیزاسیون در شالیزارهای استان های شمالی را از برنامه های طرح افزایش ضریب خوداتکایی برنج به منظور ارتقای بهره وری دانست و اظهار داشت: امسال در استان گیلان ۲۳۸ هزار هکتار کشت نشایی برنج صورت گرفته که از این سطح نزدیک به ۹۵ هزار هکتار آن کشت مکانیزه و ۱۴۳ هزار هکتار کشت سنتی بوده است.
وی با بیان این که سطح نشاء کاری این محصول در مازندران ۱۸۵ هزار هکتار است، تصریح کرد: ۳۸ هزار هکتار از این سطح، مکانیزه و مابقی به صورت سنتی کشت می شود.

خاکسار درباره کشت مجدد و رتون نیز گفت: سال ۹۵ در استان مازندران ۳۴ هزار هکتار کشت مجدد و ۵۳ هزار هکتار پرورش رتون داشتیم و احتمال می دهیم امسال سطح هر دو کشت افزایش یابد.

خاکسار افزود: سطح پرورش رتون در استان گیلان نیز در سال گذشته ۷۰ هزار هکتار بود و پیش بینی می کنیم امسال سطح آن افزایش پیدا کند.

وی پیش بینی کرد امسال با احتساب سطح زیر کشت شالیزارها و همچنین کشت های مجدد و رتون در دو استان شمالی، بین دو میلیون و ۱۰۰ هزارتن تا دو میلیون و ۲۰۰ هزار تن برنج سفید بدست آید.

مدیرکل دفتر غلات و محصولات اساسی معاونت امور زراعت، افزایش بهره وری به ازای مصرف هر متر مکعب آب را از دیگر برنامه های مهم در قالب طرح افزایش ضریب خود اتکایی برنج عنوان و پیش بینی کرد تا پایان برنامه ششم توسعه به ازای هر متر مکعب آب، بیش از ۵۰۰ گرم از این محصول تولید شود.

وی گفت: امیدواریم تا سال ۱۴۰۴ با مجموع اقدام ها و برنامه ریزی ها، تولید برنج به ازای هر متر مکعب آب به ۷۰۰ گرم برسد.

خاکسار یادآور شد: در استان های گیلان و مازندران در حال حاضر به ازای مصرف هر متر مکعب آب حداکثر ۳۶۰ گرم برنج تولید می شود و این رقم در استان های غیر شمالی ۱۲۰ تا ۱۸۰ گرم است.

وی همچنین بر استفاده از ارقام جدید در اراضی شالیزاری تاکید و اذعان کرد: ما برای افزایش تولید به ارقام جدید پرمحصول نیاز داریم که موسسه تحقیقات برنج روی آن کار می کند.

خاکسار ادامه داد: سال گذشته سطح کشت ارقام پرمحصول در استان گیلان ۱۱ هزار هکتار بود که با دو برابر افزایش امسال به ۲۰ هزار هکتار رسیده است.

وی سطح کشت ارقام پر محصول در مازندران را در سال گذشته ۵۰ هزار هکتار و در سال جاری ۷۰ هزار هکتار عنوان کرد.

توزیع ۱۲۰۶ تن بذر گواهی شده

مدیرکل دفتر غلات و محصولات اساسی معاونت امور زراعت درباره توزیع بذرهای گواهی شده نیز اعلام کرد: امسال در استان های گیلان و مازندران به ترتیب ۵۰۰ تن و ۹۰۰ تن بذر گواهی شده میان تولیدکنندگان برنج توزیع شد.
وی با بیان اینکه برای هر کیلوگرم بذر گواهی شده بین یک هزار تا ۱۲۰۰ تومان یارانه نیز پرداخت کرده ایم، گفت: برای سال آینده ۲۵۰۰ تن بذر گواهی شده میان برنجکاران توزیع شود.

وی اذعان داشت: تا پایان برنامه ششم توسعه، توزیع بیش از ۸ هزار تن بذر گواهی شده برنج هدفگذاری شده است.
کد مطلب: 56
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *