جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
۰
سه شنبه ۷ شهريور ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۴۸

واردات ماهی تیلاپیا ممنوع شد

واردات ماهی تیلاپیا ممنوع شد
توليد ايرانی: معاون مرکز تحقیقات ماهیان آب‌شور کشور در خصوص پرورش ماهی تیلاپیا در شهرستان بافق گفت: برنامه‌ها و هماهنگی لازم برای اجرای طرح پرورش تیلاپیا انجام‌شده و پژوهش‌هایی که انجام دادیم به نتیجه رسیده و قابلیت توسعه دارد و می‌توان فعالیت اقتصادی انجام داد و شرکت‌هایی که علاقه‌مند هستند می‌توانند با مراجعه به شیلات استان اقدام کنند و فعالیت‌هایی را در این منطقه استارت بزنند.

 فرهاد رجبی پور افزود: دیدگاه تولیدی شیلات ایران یک دیدگاه نوین تولیدی است، تولیدی نوین به این معناست که صرفه‌جویی در مصرف آب، نگرانی‌های زیست‌محیطی محیط‌زیست برطرف و ذخایر آب حفظ شود با توجه به اینکه منابع آبی که در شهرستان وجود دارد آب‌شور از سفره‌های سطحی منطقه کویر دره انجیر است که برداشت می‌شود زمانی که این موارد انجام شود سرمایه‌گذاران فعالیت خود را درزمینهٔ اقتصادی آغاز کنند.

 وی در خصوص جایگاه پرورش ماهی تیلاپیا در دنیا خاطرنشان کرد: ماهی تیلاپیا یک ماهی استراتژیک در دنیا است و بیش از 5/5 میلیون تن از این ماهی در سراسر دنیا تولید می‌شود و بسیاری از کشورهای گرمسیری امروزه به‌طور شدیدی روی این ماهی سرمایه‌گذاری می‌کنند به دلیل اینکه بازار این ماهی موردتوجه و ازنظر اقتصادی بسیار مقرون‌به‌صرفه است. زمانی که در سال 90 برای اولین بار فیله فرآوری شده تیلاپیا وارد کشور شد به‌راحتی مقدار زیادی از بازار ایران را به خود اختصاص داد.

این کارشناس آبزی‌پروری ایران را برای پرورش این ماهی مناسب دانست و عنوان داشت: اعتراضی که در این سال‌ها داشتیم همین موضوع بود که چرا محصولی که کشور ظرفیت پرورش آن را دارد و در بین مردم نیز پرطرفدار است و فناوری این ماهی در مرکز تحقیقات بافق به‌دست‌آمده چرا باید از بیرون وارد کشور شود؟! چرا ایران نباید جز تولیدکننده این ماهی باشد؟! بعضی از ارگان‌ها و سازمان‌ها اجازه فعالیت نمی‌دادند و حتی سنگ‌اندازی می‌کردند.

رجبی پور در خصوص حمایت مسئولین اظهار داشت: مسئولین شهرستانی و استانی کمک‌های زیادی در این زمینه کردند. شخص استاندار رئیس کارگروه بررسی تیلاپیا به جد این موضوع را پیگیری می‌کند و جمع‌بندی در این زمینه به عمل‌آورده که با رعایت اصول زیست‌محیطی این فرآیند در شهرستان بافق کلید بخورد و فعالیت شود.

وی در رابطه با واردات تیلاپیا تصریح کرد: 16 هزار تن فیله تیلاپیا وارد کشور می‌شود و ایران یکی از کشورهای مهم واردکننده این ماهی است درحالی‌که می‌توانیم این ماهی را مانند 140 کشور دنیا یکی از تولیدکنندگان این ماهی باشیم. این‌یک فرصت درخشان است و بازار آن نیز وجود دارد.

 معاون مرکز تحقیقات ماهیان آب‌شور کشور در خصوص ظرفیت‌های بافق برای پرورش تیلاپیا بیان داشت: با توجه به آب‌وهوای گرم و آب‌شوری که برای پرورش این ماهی در بافق وجود دارد این شهرستان می‌تواند برندی در تولید تیلاپیا باشد و فناوری که در شهرستان بافق مورداستفاده قرارگرفته به‌روزترین فناوری است که در دنیا مورداستفاده قرار می‌گیرد. می‌توانیم شهرستان بافق و حتی بعضی مناطق مشابه این شهرستان را به کانون‌های تولیدی تبدیل کنیم و زنجیره وسیعی از جوانان در این زمینه مشغول به فعالیت شوند و اشتغال‌زایی بزرگی درزمینهٔ تولید و پرورش این ماهی به وجود خواهد آمد.

وی در ادامه افزود: با استفاده از امکانات بسیار محدودی که در دسترس بوده توانستیم ظرفیت‌ها را به فعلیت برسانیم و با تولید بچه ماهی بتوانیم خط تولید را راه‌اندازی کنیم و بتوانیم این بچه ماهی را در اختیار متقاضیان قرار دهیم.

رجبی پور گفت: خوشبختانه در سطح استان و شهرستان مسئولین دلسوزی ازجمله استاندار، فرماندار، شورای شهر و نماینده مجلس شورای اسلامی هستند که در این طرح راهنمای ما بودند که جای تقدیر و تشکر دارد.

معاون مرکز تحقیقات ماهیان آب‌شور کشور گله‌ای هم از مجموعه ارگان‌هایی که با آن‌ها در ارتباط هستند داشت و تأکید کرد: از مجموعه‌هایی که با ما در ارتباط هستند می‌خواهم که خود را طبق سیاست‌گذاری‌های کشور همفکر و از سنگ‌اندازی در این مسیر خودداری کنند چون بالاترین مقام وزارتخانه و مدیرعامل شیلات کشور از این طرح ابراز رضایت و خواستار توسعه بیشتر این مرکز هستند.
کد مطلب: 729
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *