پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2 May 2024
۰
پنجشنبه ۱۶ شهريور ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۳۲

صنعت داروسازی در معرض تهدید جدی

رئیس انجمن داروسازان تهران با بیان اینکه صنعت داروسازی ایران با چالش ماندگاری و بقا دست و پنجه نرم می‌کند، گفت: صنعت دارو در معرض تهدید جدی قرار دارد.
صنعت داروسازی در معرض تهدید جدی
توليد ايرانی:سید حمید خوئی رئیس انجمن داروسازان تهران؛با اشاره به مهمترین چالشی که صنعت داروسازی با آن مواجه است، اظهار کرد: در حال حاضر صنعت داروسازی با چالش ماندگاری و بقا دست و پنجه نرم می‌کند و این صنعت در معرض تهدید جدی قرار دارد، چرا که تنها کالایی که در 2 سال اخیر قیمت آن ثابت مانده، دارو است.
وی در خصوص تفاوت کیفیت داروهای ایرانی و خارجی و اینکه چرا برخی از پزشکان مصرف داروهای خارجی را به بیماران توصیه می‌کنند، بیان کرد: انگیزه تجاری در پشت این قضیه وجود دارد، البته برخی از نقدها به داروی ایرانی درست است و در صنعت داروسازی هنوز راه نرفته زیادی داریم .
وی تاکید کرد: بایدهمواره به این نکته توجه داشت که ارتقای کیفیت هزینه دارد و مهمترین عامل بازدارنده ارتقاء کیفیت دارویی کشور، دولت و وزارت بهداشت است، چرا که ثابت نگه داشتن قیمت‌ها، فرصت افزایش کیفیت را از بین برده است.
رئیس انجمن داروسازان تهران با اشاره به اینکه در 2 سال گذشته هزینه‌های سوخت، حمل و نقل، آب، برق و… افزایش یافته است؛ تصریح کرد: محصولات دارویی قیمتی ثابت داشته است، لذا در بسیاری مواقع، مجبور هستیم ماده اولیه ارزان بخریم و این به معنای یک فرایند معکوس است.
به گفته خویی کیفیت یک طیف است و تمام داروهای دنیا باید براساس استانداردی که فارماکوپه نام دارد ساخته شوند که متأسفانه ما در شرایط فعلی با وضعیت عدم دریافت مطالبات کارخانجات داروسازی از پخش‌ها و پخش‌ها از بیمه ها مواجه هستیم.
وی با اشاره به اینکه اگر به طور مثال دارویی ارائه و ۴۰۰ روز بعد پولش به تولیدکننده داده شود این امر یک سیکل معیوب را ایجاد می کند؛ اظهار کرد: ثابت نگه داشتن قیمت دارو نیز از طرف دیگر صنعت داروسازی را دچار بحران هویت و بقا کرده است.
رئیس انجمن داروسازان تهران با بیان اینکه اگر دولت اقدام عاجل نکند، به زودی بخش قابل توجهی از صنعت داروسازی تعطیل خواهد شد؛ یادآور شد: اکنون داروی ایرانی قابل اعتماد بوده و تنها مظلوم واقع شده است و در حق داروی ایرانی طی سال‌های گذشته جفا شده است.
انتهای پیام/ 
مشکلاتی که صنعت داروسازی ایران را تهدید می کند
کد مطلب: 810
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *