شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
۰
دوشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۲۲

واردات لاستیک،صنعت تایر کشور را زمین‌گیر کرد

در سالیان اخیر صنعت تایرسازی از آفت واردات بی رویه مصون نمانده، معضلی که استمرار آن حامل نتایج خسارت باری برای صنعت مذکور خواهد بود.
واردات لاستیک،صنعت تایر کشور را زمین‌گیر کرد
توليد ايرانی:در ابتدای رکود اقتصادی حاکم بر کشور، وضعیت صنعت خودروسازی تا حدودی متفاوت از دیگر عرصه‌های تولیدی محسوب می شود.
اگرچه در این میان، برخی معتقدند اگر نبود تنفس های مصنوعی دولت و حمایت های جدی دستگاه های ذی‌ربط از این صنعت، پیامدهایی جدی و خسارت بار غیرقابل جبرانی در انتظار این صنعت نشسته بود. با همه این اوصاف، بررسی ها و ارزیابی های انجام شده موید شرایط تا حدی مطلوب صنعت خودرو و تولیدات وابسته به آن است.
البته قائل شدن چنین وجه تمایزی برای صنعت اشاره شده، به معنای وضعیت ایده‌ال حاکم بر این عرصه نیست، بلکه در مقام مقایسه، ارزیابی‌ها نشان می‌دهد،گردش مالی بازار تایر به نسبت دیگر حوزه‌های تولیدی شرایط مطلوب تری را تجربه می‌کند.
براساس گزارش های منتشر شده ، ظرفیت بازار تایر در خاورمیانه، حدود 500 هزار تن برآورد می شود، رقمی که با حضور پر رنگ تر ایران در این عرصه، می‌توان به توفیقات اقتصادی بسیاری نائل شد و در سایه موفقیت های که از قِبَل این فعالیت حاصل می شود، قادر خواهیم بود برخی از مشکلات و نارسایی های موجود اقتصادی جاری و ساری در جامعه را مرتفع نماییم.
نیاز بازار ایران، 20 میلیون حلقه لاستیک در سال است
فارغ از ظرفیت های موجود در بازار خاورمیانه، بازار داخلی لاستیک یا تایر در کشور نیز از ویژگی های خاص به خود برخوردار است که با برنامه ریزی هوشمندانه می توان، ضریب موفقیت ها در این بخش را با ارتقاء هر چه بیشتری همراه ساخت.
عباس عباسی ابیانه، عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان تایر بیان می‌کند، ظرفیت تولید تایر کرمان سالیانه 4 میلیون حلقه و واحد کردستان نیز حدود 6 میلیون تایر برآورد می شود (که با احتساب مجموع ظرفیت های مذکور، توان تولید لاستیک در این مناطق 10 میلیون حلقه لاستیک تخمین زده می شود).
آنچنان که وی عنوان می‌کند، نیاز بازار داخلی کشور سالیانه حدود 20 میلیون حلقه تایر برآورد می شود که به طور قطع در صورت رشد و افزایش توان تولید می‌توان علاوه بر افزایش فرصت های شغلی به درآمدهای مطلوب تری دست پیدا کرد، اما واردات بی رویه این حوزه را نیز بی نصیب نگذاشته است ، به طوریکه 80 درصد از این واردات نیز از مبداء چین روانه بازارهای داخلی می شود.
سیاست‌های تعرفه گذاری یکی از راهکارهای کنترل و مهار واردات بی‌رویه محسوب می شود که البته اجرایی ساختن چنین سیاست هایی،مستلزم تامین پیش نیازهای خاص به خود است، در غیر این‌صورت افزایش تعرفه‌ها نه تنها باعث کنترل و مهار واردات بی رویه نخواهد شد، بلکه بصورت زیرپوستی بر آتش افزایش قاچاق می‌دمد که درنتیجه پیامدهای آن به مراتب خسارت بارتر از واردات بی رویه ای است که به‌صورت قانونی روانه بازار داخلی و مراکز توزیع تایر یا لاستیک می شود.
در این میان، برخی کارشناسان معتقدند، افزایش تعرفه واردات لاستیک ضروری است و در نقطه مقابل برخی دیگر معتقد به لزوم کاهش هر چه بیشتر تعرفه تعیین شده برای تایرهای وارداتی به کشور هستند.
اظهارنظر هر دو طیف نیز بر پایه منطق و توجیهات خاص به خود استوار است، تحلیلی که از یک سو بر لزوم افزایش تعرفه‌ها با هدف حمایت از تولید داخلی معطوف می شود و از سوی دیگر برخی از کارشناسان بر کاهش تعرفه ها به عنوان راهکاری برای کاهش ضریب قاچاق این محصول تاکید می‌کنند.
افزایش تعرفه ها توام با نظارت هوشمندانه،واردات بی رویه لاستیک را مهار می‌کند
اگرچه عباسی ابیانه، عضو هیات مدیره انجمن صنفی صنعت تایر، معتقد به کاهش ضریب واردات لاستیک در سال های اخیر است، اما به اعتقاد برخی از فعالان این عرصه، همچنان واردات موجود برای تولید تایر در کشور زیان بار است و باید برای کاهش هر چه بیشتر آن اقدام شود.
آن‌چنان‌که تجارب گذشته نشان می دهد، افزایش تعرفه ها (به عنوان راهکاری برای کنترل و کاهش هر چه بیشتر واردات بی رویه) تنها در شرایطی سازنده خواهد بود که ضریب نظارت ها و کنترل مبادی ورودی به‌صورت هوشمندانه و مؤثری راه را بر هرگونه واردات غیرمجاز مسدود کند و درنتیجه در این بستر و شرایط، امکان افزایش توفیقات در صنعت تایرسازی فراهم خواهد شد.
خوشبختانه کیفیت تایرهای داخلی در سالیان اخیر با افزایش مطلوبی همراه شده و این امر به روشنی در اظهار نظرهای جامعه مصرف کننده و توزیع کنندگان لاستیک دیده و شنیده می شود.
حسن گودرزی، یکی از توزیع کنندگان لاستیک در غرب استان تهران با اشاره به ارتقای کیفی مطلوب و قابل توجه تایرهای ایرانی در سالیان اخیر،گفت: اکنون بسیاری از واحدهای تولیدی لاستیک و تایر در داخل کشور برای حیات و بقاء در بازار داخلی، نسبت به بهبود کیفی محصولات خویش اقدامات سازنده ای را عملیاتی کرده اند.
وی افزود: مشکل  فعلی بازار لاستیک به رکودی باز می‌گردد که همچون بسیاری از دیگر حوزه های اقتصادی دامنگیرِ این بخش شده است.
گودرزی بیان کرد: البته با عنایت به ضروری بودن این کالا برای خودروها، شرایط اقتصادی حاکم بر این عرصه نسبت به برخی از حوزه‌های دیگر مطلوب‌تر به نظر می‌رسد، بنابراین در مقایسه با 7 تا 8 سال گذشته، بازار مذکور به هیچ عنوان رضایت بخش و مطلوب به نظر نمی رسد.
این توزیع کننده لاستیک در خاتمه یادآور شد: برخلاف تصور عموم مردم، فروش لاستیک و تایر سود چندانی را برای مراکز خرده فروش در پی ندارد و عمده سود این بخش به دستمزد تعویض و گاهی لاستیک باز می‌گردد که متاسفانه در سالیان اخیر به دلیل مشکلات اقتصادی، گرایش به خرید لاستیک های دست دوم از سوی برخی از مردم تشدید شده ، امری که با عنایت به استانداردهای ایمنی خودرو، در مواردی بسیار مخاطره آفرین خواهد بوده و امید آن می رود با حصول رونق هر چه بیشتر در اقتصاد کشور، شاهد توفیقات اقتصادی بیشتری دربازار تایر کشور و البته ارتقای ایمنی خودروها با استفاده از از تایرهای استاندارد و نو باشیم.
انتهای پیام/
کد مطلب: 921
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *